1. Tot gira al voltant de la família, com 'Els Increïbles'


L'estudi d'on van sortir 'Toy story' i 'Up' està més inspirat que mai. Pete Docter signa una pel·lícula que té l'inconfusible segell de qualitat d'aquesta casa santa
Després de pifiar-la amb seqüeles com 'Cars 2' o 'Monsters University', Pixar ha tornat amb el seu millor film en anys, 'Del revés', una pel·lícula d'animació que passa gairebé sencera dins del cap d'una nena d'onze anys. Abans i tot d'estrenar-la als Estats Units ja s'ha convertit en un fenomen. Si ens hi fixem, sembla que el director Pete Docter (responsable de 'hits' de la casa com 'Monsters S.A' i 'Up') ha fet recerca d'arxiu i ha agafat, amb molta cura, el millor de cada pel·lícula de l'increïble catàleg que l'estudi ha anat construint en els últims 20 anys. Per això diem que 'Del revés' és pura màgia animada. Simplement Pixar.
Si Alain Resnais fos viu, se li acabarien els aplaudiments. Perquè 'Del revés' no té res a envejar a 'Toute la mémoire du monde'. Si una pel·lícula d’animació es planteja com representar la Cova del Pensament Abstracte, incloses les seves fases d’evolució cognitiva, sense renunciar a connectar amb el públic infantil, emborratxat de formes i colors, ni a fer-se entendre entre els pares més melancòlics, que tindran més d’una raó –en línia amb el que s’ha convertit en una marca registrada del cinema de la factoria Pixar: el principi d’'Up' i el final de 'Toy story 3'– per deixar anar la llagrimeta, se li ha de donar la benvinguda. L’objectiu de 'Del revés' no és gens menyspreable: dibuixar el procés de construcció de la identitat escoltant les emocions que li donen forma. La pel·lícula sembla 'El viaje de Chihiro' pensada per un psicòleg cartesià. La seva densitat conceptual –explicar el dolorós pas a l’adolescència d’una nena que ha d’aprendre que la Tristesa és tan útil com l’Alegria– està a punt de lligar-la de peus i mans, però, vista en una sala plena de nens, la seva capacitat per captivar la canalla és una contagiosa meravella. Després d’una etapa en què la Pixar semblava haver baixat el nivell a què ens tenia acostumats amb títols com 'Ratatouille' o 'Wall-E', Del revés revela que l’animació digital, sempre tan preocupada pel fotorealisme, pot explotar tota la seva creativitat posant en escena idees abstractes i emocions intangibles, sent alhora didàctica i commovedora.
-Sergi Sánchez
Discover Time Out original video