Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right 9 raons per les quals 'Del revés (Inside Out)' ja és un clàssic Pixar
Inside Out

9 raons per les quals 'Del revés (Inside Out)' ja és un clàssic Pixar

L'estudi d'on van sortir 'Toy story' i 'Up' està més inspirat que mai. Pete Docter signa una pel·lícula que té l'inconfusible segell de qualitat d'aquesta casa santa

Per Tom Huddleston
Advertising

Després de pifiar-la amb seqüeles com 'Cars 2' o 'Monsters University', Pixar ha tornat amb el seu millor film en anys, 'Del revés', una pel·lícula d'animació que passa gairebé sencera dins del cap d'una nena d'onze anys. Abans i tot d'estrenar-la als Estats Units ja s'ha convertit en un fenomen. Si ens hi fixem, sembla que el director Pete Docter (responsable de 'hits' de la casa com 'Monsters S.A' i 'Up') ha fet recerca d'arxiu i ha agafat, amb molta cura, el millor de cada pel·lícula de l'increïble catàleg que l'estudi ha anat construint en els últims 20 anys. Per això diem que 'Del revés' és pura màgia animada. Simplement Pixar.

Inside Out_1

1. Tot gira al voltant de la família, com 'Els Increïbles'

'Del revés' té lloc dins el cap d'una nena, Riley, i els seus protagonistes representen les diferents emocions –Alegria, Tristesa, Por, Fúria i Fàstic– que es disputen el control. El resultat és una pel·lícula que parla de dues famílies: la de Riley i els seus pares en el 'món real', i la dels cinc personatges interns amb les seves petites diferències. En qualsevol dels dos casos, la manera que tenen els personatges de fer-se bromes, barallar-se i perdonar-se està tractada amb una perspicàcia i una intel·ligència impecables.

Inside Out_2

2. És una deliciosa bogeria, com 'Up'

Potser ja us heu adonat que 'Del revés' no és la típica pel·lícula d'animació ni de dibuixos per a nens. Per una banda tenim una història d'aventures i intrigues, carregada d'escenes d'acció per a tots els públics i de moments divertits i tendres. Però tot això ens ho trobem dins d'un dels escenaris més conceptuals i sonats que s'hagin vist en el cine d'animació –al cap i a la fi tot passa dins el cap d'algú– i el director Docter i els seus coguionistes han demostrat que els agrada arriscar-se. La història s'estructura al voltant de la memòria, el desenvolupament cognitiu i els canvis emocionals. La psicoanàlisi de Freud i les teories dels somnis de Jung ensenyen la poteta.

Advertising
Inside Out_3

3. Hi ha un viatge d'aventures, com a 'Buscant a Nemo'

L'heroïna de 'Del revés ' és Alegria, una petita fada eixerida que només vol el millor per a 'la seva' nena, Riley. Però quan Alegria és expulsada per accident del Centre de Control d'Emocions al Laberint de la Memòria a Llarg Termini, la petita fada intentarà trobar el camí per arribar a 'casa'. L'argument de la 'road-movie' és l'espina dorsal de moltíssimes pel·lícules que ja s'han fet abans, des d''El senyor dels anells' fins a 'Buscant a Nemo'. Però els estranys paisatges interns i la surrealista lògica de la física ens recorden una pel·lícula Disney completament diferent, de l'any 1982: la pionera 'Tron'.

Inside Out_4

4. És punyent, com 'WALL-E'

El que fa que Pixar sigui diferent de qualsevol altre estudi d'animació de Hollywood no són només les desgavellades escenes ni les idees de bomber, d'altra banda genials. El que fa genial Pixar és la base emocional en què se sustenten les seves històries, fugint dels excessos de sucre i el sentimentalisme embafador de Disney –per cert, propietària de Pixar des de fa uns anys–. Aquest film és un perfecte exemple d'això: tracta d'una nena que s'enfronta al tràngol de l'adolescència, i que està a punt d'aprendre que en aquesta vida són tan importants els moments tristos com els alegres.

Advertising
Inside Out_5

5. Està ple de gags amagats, com a 'Monstruos S.A'

A Pixar sempre han estat uns mestres dels gags metafòrics, de les bromes que no són necessàries per a la història, però que acaben oferint-se com un regal per a l'espectador. Recordeu el número musical 'Ahora pon eso donde estaba o te vas a enterar' de 'Monstruos'? El salt automàtic de les ales de Buzz Lightyear a 'Toy Story 2'? 'Del revés' està feta amb el mateix motlle, nodrit de puntades d'un humor brillant. Des de la comunitat vegana i gai de San Francisco, als viatges interiors dels personatges al voltant de la protagonista, inclosos els seus pares, professors i l'inoblidable gat desinteressat.

Inside Out_6

6. Els secundaris s'ho mengen, com a 'Toy Story'

Des d'un començament, Pixar ha emplenat les seves pel·lícules amb personatges una mica cabres. El 1995, amb la peli que va suposar el seu debut, 'Toy Story', ens van sorprendre amb en Mr. Potato, un Rex articulat i poruc, i un munt de joguines estrambòtiques (que ningú oblidi el bebè robòtic-aranya). 'Del revés' manté el mateix estil. Ens hi trobem des d'un pallasso terrorífic o els soldadets que intenten construir un castell de naips, fins a l'amic imaginari que té cap d'elefant, peus de porc i cos de cotó de sucre. John Hurt va insistir en el fet que no era un animal.

Advertising
Inside Out_7

7. Tracta sobre una nena forta, com 'Brave'

Per descomptat que hi ha estereotips qüestionables, que tenen a veure amb la imatge de la dona. Per exemple, per què Alegria és valenta i prima mentre Tristesa és grassoneta com la Velma de 'Scooby-Doo'? No hem d'oblidar que segueix sent una producció de Hollywood, i que els tres personatges principals siguin femenins ja és per celebrar que anem pel bon camí. A més, que la pel·lícula se centri i presti atenció al desenvolupament social i mental d'una nena (que no un nen, que en la major part de casos es veuria obligat a enfrontar-se als problemes com un heroi valent) és remarcable i mereix un aplaudiment.

Inside Out_8

8. També és apta per a adults, com 'Ratatouille'

Que cridi l'atenció de totes les edats és un element fonamental en la filosofía de Pixar, i mai ho han demostrat tant com a 'Del revés'. De fet, van trigar quatre anys a reescriure i repensar els guions. Docter i el seu equip van suar la cansalada per trobar l'equilibri perfecte entre l'entreteniment destinat als més petits, amb colors brillants i brometes lleugeres, i la sorpresa per als adults. Aquí, incorporen conceptes extravagants, un estil visual molt 'art deco' i una orientació de la trama cap al desenvolupament de teories neurològiques de culte.

Advertising
Inside Out_9

9. Està cuidada fins a l'últim detall, com tot Pixar

Encara quan Pixar no passava el seu millor moment –no és fàcil defensar fiascos com 'Cars 2' o 'Monsters University'–, les seves pel·lícules sempre han estat meticulosament treballades, plenes de sentiment i amb una abundància d'efectes visuals. 'Del revés' és la prova, sense cap mena de dubte, que el compromís d'oferir una experiència global per al públic general no té pinta de canviar a curt termini. Extraordinària i aclaparadora, preparada per formar part de l'elit del cine d'animació i de Pixar i en la memòria dels espectadors. Que duri per a sempre.

La crítica diu...

Del revés

5 de 5 estrelles
Cine Animació

Si Alain Resnais fos viu, se li acabarien els aplaudiments. Perquè 'Del revés' no té res a envejar a 'Toute la mémoire du monde'. Si una pel·lícula d’animació es planteja com representar la Cova del Pensament Abstracte, incloses les seves fases d’evolució cognitiva, sense renunciar a connectar amb el públic infantil, emborratxat de formes i colors, ni a fer-se entendre entre els pares més melancòlics, que tindran més d’una raó –en línia amb el que s’ha convertit en una marca registrada del cinema de la factoria Pixar: el principi d’'Up' i el final de 'Toy story 3'– per deixar anar la llagrimeta, se li ha de donar la benvinguda. L’objectiu de 'Del revés' no és gens menyspreable: dibuixar el procés de construcció de la identitat escoltant les emocions que li donen forma. La pel·lícula sembla 'El viaje de Chihiro' pensada per un psicòleg cartesià. La seva densitat conceptual –explicar el dolorós pas a l’adolescència d’una nena que ha d’aprendre que la Tristesa és tan útil com l’Alegria– està a punt de lligar-la de peus i mans, però, vista en una sala plena de nens, la seva capacitat per captivar la canalla és una contagiosa meravella. Després d’una etapa en què la Pixar semblava haver baixat el nivell a què ens tenia acostumats amb títols com 'Ratatouille' o 'Wall-E', Del revés revela que l’animació digital, sempre tan preocupada pel fotorealisme, pot explotar tota la seva creativitat posant en escena idees abstractes i emocions intangibles, sent alhora didàctica i commovedora.
-Sergi Sánchez

Recomanat

    També t'agradarà

      Advertising