L’Orquestra Simfònica de Barcelona, sota la direcció de l'encara titular Pablo González, celebra el seu 70 aniversari interpretant la 'Simfonia dels mil' de Mahler. L’obra requereix un gran desplegament musical: sobre l'escenari de L'Auditori no s'hi concentraran mil músics, però sí més de 300, entre músics i cantants.
La 'Simfonia número 8' de Gustav Mahler és una de les obres simfòniques més imponents per la seva magnitud i rep el sobrenom de 'simfonia dels mil' pel seu enorme desplegament d’instruments i veus. Per aquest concert l’OBC comptarà amb els cors Lieder Càmara, Madrigal, Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau i les veus blanques del cor infantil Amics de la Unió i el Cor infantil de l’Orfeó Català que se sumaran a 8 solistes de prestigi: les sopranos Claudia Barainsky, Christine Goerke i María Espada; les mezzosoprano Gemma Coma-Alabert i Nadine Weissmann; el tenor Anthony Dean Griffey; el baríton Jochen Kupfer; i el baix Manfred Hemm). L’OBC no tocava la 'Simfonia dels mil' des de l’any 2001.
Escrita el 1906 i estrenada pel compositor el 1910, la 'Vuitena Simfonia' reprèn la mescla de solistes, cor i veus que l’autor havia emprat a les simfonies segona i tercera. Per bastir aquesta gran obra, Mahler pràcticament va inventar un nou format d’orquestra o un "nou univers del simfonisme", com deia ell mateix. Aquesta simfonia té una estructura simfònica inèdita amb dues parts diferenciades: la primera part està basada en l’himne llatí de 'Pentecosta Veni Creator Spiritus' ('Vine, Esperit Creador') i la segona és una recreació dels versets finals del 'Faust' de Goethe. Aquestes dues fonts, que després mostraran molts punts en comú, expressen la tensió que vertebra el caràcter mahlerià: el gaudi de la natura i la redempció humana a través de l’amor i la creació musical.
Com que es tractar de celebrar els 70 anys d’història de l'OBC, al final d’aquests concerts hi haurà música festiva i se servirà una copa amb motiu de la celebració de l’efemèride. Felicitats!