1. La massa i l’individu: una paràbola del nostre temps


Hammer és un ballet modern dividit en dos actes que explica una història amb una dramatúrgia senzilla, però amb una forma simbòlica molt ben definida. El títol de l’obra està justificat des del principi: un ballarí vestit de beis s’apropa a una capsa que sura al centre de l’escenari i n’extreu un objecte, un martell que representa l’eina –no necessàriament en un sentit literal– amb que es trenquen les coses. Perquè aquesta obra tracta sobre la destrucció de l’ordre natural de les societats humanes: en el primer acte, els ballarins operen en grup perquè pertanyen a una comunitat ben organitzada i que col·labora en la prosperitat col·lectiva –amb una clara referència al moviment hippies de finals dels anys 60–, però poc a poc alguns ballarins comencen a moure’s de manera més individualista, exercint un pensament carregat d’egoisme.
Aquesta dissolució de la força de la comunitat es consolidarà al segon acte: allà els ballarins funcionen aïllats, en bombolles, vigilats per infinitats de càmeres en una societat –la nostra– que ha perdut els valors comunitaris i que es guia pel materialisme i el gaudi instantani sense esforç. L’única manera de resoldre aquest malestar és tornant a l’origen, i Hammer també trencarà el cercle viciós de l’egoisme per tornar a la força dels lligams col·lectius, expressats amb una dansa vibrant i ben coordinada.