3 motius per no perdre’t el ballet ‘Hammer’ al Liceu

L’última creació del multipremiat coreògraf suec Alexander Ekman és una reflexió sobre l’alienació i l’egoisme del temps present, amb un vibrant joc de llums, sons i moviments
Hammer
©Lennart Sjöberg
Time Out en col·laboració amb Gran Teatre del Liceu
Publicitat

El mes de juliol és de molta (i estimulant) activitat al Gran Teatre del Liceu. De manera simultània a la finalització a la programació operística –que inclou les últimes funcions de Rusalka, l’estrena mundial de Benjamin a Portbou i les dues interpretacions del musical West Side Story en versió concert–, el coliseu de la Rambla presenta també en aquestes dates l’última gran producció de la seva temporada de dansa, el ballet Hammer. De fet, l’estrena d’aquesta proposta avantguardista i moderna arrenca ja aquest mes de juny –el dia 29, concretament–, i les quatre funcions programades s’estendran fins el 5 de juliol.

Hammer és l’última creació d’un dels coreògrafs més innovadors de les primeres dècades del segle XXI, el suec Alexander Ekman, i es va estrenar l’any 2022 a l’Òpera de Göteborg –de fet, és el cos de ballet d’aquesta institució qui el representa a l’escenari–. Es tracta d’una reflexió sobre les relacions humanes a partir dels conceptes de solidaritat i egoisme: amb un rerefons que recorda les utopies del moviment hippie de la dècada dels 60, i que arriba al temps present marcat per la hipervigilància en la nostra societat, la coreografia dissenyada per Ekman presenta tensions entre els solistes i el grup, i genera un moviment dinàmic espectacular, amb el suport d’una música animada i un intens moviment escènic amb un espectacular joc de llums. A continuació us aportem més informació sobre aquesta proposta, i també podeu reservar la vostra entrada en aquest enllaç.

1. La massa i l’individu: una paràbola del nostre temps

Hammer és un ballet modern dividit en dos actes que explica una història amb una dramatúrgia senzilla, però amb una forma simbòlica molt ben definida. El títol de l’obra està justificat des del principi: un ballarí vestit de beis s’apropa a una capsa que sura al centre de l’escenari i n’extreu un objecte, un martell que representa l’eina –no necessàriament en un sentit literal– amb que es trenquen les coses. Perquè aquesta obra tracta sobre la destrucció de l’ordre natural de les societats humanes: en el primer acte, els ballarins operen en grup perquè pertanyen a una comunitat ben organitzada i que col·labora en la prosperitat col·lectiva –amb una clara referència al moviment hippies de finals dels anys 60–, però poc a poc alguns ballarins comencen a moure’s de manera més individualista, exercint un pensament carregat d’egoisme.

Aquesta dissolució de la força de la comunitat es consolidarà al segon acte: allà els ballarins funcionen aïllats, en bombolles, vigilats per infinitats de càmeres en una societat –la nostra– que ha perdut els valors comunitaris i que es guia pel materialisme i el gaudi instantani sense esforç. L’única manera de resoldre aquest malestar és tornant a l’origen, i Hammer també trencarà el cercle viciós de l’egoisme per tornar a la força dels lligams col·lectius, expressats amb una dansa vibrant i ben coordinada.

2. Alexander Ekman, el coreògraf del moment

Alexander Ekman va crear Hammer el 2022 per al ballet de l’Òpera de Göteborg, i ara per ara és una de les seves últimes creacions en una trajectòria triomfal en la que acumula més de 50 projectes, molts d’ells premiats amb els millors honors de la dansa contemporània. Ekman és un modernista del segle XXI, un artista que té present la història de la seva disciplina, però que busca amb insistència la creació d’un nou repertori que expliqui el nostre temps i es pugui mantenir vigent en el futur. Per això, Ekman s’inspira en nous llenguatges de la dansa en un sentit molt ampli: la dansa lliure de les avantguardes dels anys 50 i 60, els moviments de ball de les músiques urbanes, i un sentit estètic –llums, vestuari, desplegament d’energia– semblant al dels espectacles de música pop. Un artista del nostre temps que ens parla, coordinant cos i cervell, amb un llenguatge del present.

3. Una proposta visual fascinant i moderna

Hammer es desplega amb una gran força sensorial, i el mèrit no és exclusivament d’Alexander Ekman –responsable dels moviments escènics–, sinó de tot el seu equip, ja que en aquesta obra també és molt important el vestuari, la llum i la música. La banda sonora de Hammer està composta per Mikael Karlsson, un músic suec que ha treballat molt estretament amb Ekman en els seus últims ballets, però que té també un peu en la música popular –en els seus crèdits de composició i arranjaments hi ha col·laboracions amb artistes com Alicia Keys o Lykke Li–. El vestuari és també essencial en aquesta obra, ja que dona credibilitat a la dramatúrgia: colorista, ample, contemporani, dissenyat per Henrik Vibskov. I l’altre atractiu estètic serà la llum: a Hammer no només sona música a alt volum, sinó que la il·luminació també tindrà ràfegues frenètiques, raigs de gran intensitat i fins i tot fases de llum estroboscòpica. Tot plegat, un espectacular assalt a la nostra receptivitat sensorial.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat