Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Vistes Turò del Putxet

Del Putxet als Jardins de Can Sentmenat: una passejada amb desnivell entre cases senyorials

Dues hores de ruta per descobrir el Turó del Putxet i els Jardins de Can Sentmenat mentre sumem pujades i baixades

Escrit per
Carlota Martí
Publicitat

Amb fama de zona alta i veïns amb les butxaques plenes, el districte de Sarrià-Sant Gervasi, als peus de Vallvidrera i de Collserola, amaga pujades, baixades i zones verdes per on passejar sense necessitat d’estar molt en forma. Us proposem una ruta amb inici i final en dos jardins que teníem ganes de reivindicar: el del Turó del Putxet i el de Can Sentmenat.

Carrer Castanyer

Com que us encanta la cultura, sortiu des de la biblioteca Joan Maragall, on podeu aprofitar per llegir algun dels llibres de Mercè Rodoreda, veïna de Sant Gervasi per posar-vos en situació. Un cop fullejat, deixeu la lectura, cordeu-vos les vambes i prepareu-vos per descobrir la zona amb calma i amb els ulls ben oberts. El primer que us trobeu és una bona baixada: la del carrer Castanyer, seguiu-la fins al final, travesseu Balmes i deixeu enrere un cine de versió original on mai haureu de fer cua i us trobareu un bon grapat d’actors de TV3 com a companys de butaca.

Pare Fidel Fita

Arribeu-vos al carrer del Pare Fidel Fita: teniu 115 esglaons que us portaran a una nova pujada lleu, la de Roca i Batlle. Ja comenceu a olorar el Parc dels Jardins del Turó del Putxet, una petita muntanya de 181 metres d’alçada que descobrireu entrant per un carrer Marmellà que primer fa pujada i després baixada.

Mirador del Turó del Putxet
Foto: Turó del Putxet

Camineu pels camins de terra i pugeu les 119 escales que us aneu trobant –oju no us empatxeu!- i avanceu sempre ascendint fins a arribar al mirador del Turó del Putxet. Aprofiteu que no és gaire conegut per admirar des de ben amunt Barcelona i posturejar a l’Instagram sense que ordes d’adolescents us atabalin. Sabeu què? Per aquests jardins havia jugat de petit Daniel Brühl quan venia a passar els estius a Barcelona. Per arribar a la sortida, haureu de superar unes quantes baixades d’asfalt i uns 50 esglaons mentre deixeu enrere zones d’esbarjo infantils, taules de ping-pong i pistes de petanca.

Carrer Manacor

Sortiu del parc pel carrer Manacor i continueu pel de Cadis i el de Putxet, una zona plena de casalots amb jardins immensos que us quedareu amb ganes descobrir. En un d’ells es van filmar fins i tot escenes de Vicky, Cristina, Barcelona.

Casa de nines

Agafeu el carrer de Ferran Puig per tornar a tastar una pujada i arribeu-vos fins als Jardins de Mercè Rodoreda. El pendent val la pena, perquè davant del parc us trobareu amb una casa de nines. Sí, a principis del segle XX les famílies de la zona construïen cases de nines als jardins perquè els més menuts es divertissin jugant i en aquest parc se’n conserva una preciosa, amb una façana decorada amb trencadís i ceràmiques.

Jardins de Portolà

Abans de deixar enrere el Putxet, atureu-vos uns segons en els Jardins de Portolà, una petita joia per descobrir. Íntims, acollidors i amb una casa modernista coronant-los. Un cop vistos, ara sí, comenceu a abandonar el barri fent kilòmetres pels carrers Caire, Mare de Déu del Carmel i el passeig de Sant Gervasi. Tot ben farcidet de desnivell, passant per l’Àbac del televisiu Jordi Cruz –ens diuen que no serveixen León come gamba- i per una Avinguda Tibidabo on trobareu la casa dels Ayala de l’Ombra del vent (Av. Tibidabo, 32). Així fins arribar a un bon tram de pla d’1,5 km per un passeig de la Bonanova on encara queda alguna torre modernista – que acull consolats o entitats- però on la majoria s’han substituït per blocs de pisos –un parell de luxe!-. En un dels primers que us trobeu al sortir de plaça Bonanova hi viuen per exemple Carles Puyol i Vanessa Lorenzo.

Plaça Sarrià

Deixem, però, el faranduleo i seguim endavant. Quan ja estigueu a Major de Sarrià,al nucli antic del barri, tornareu a trobar-vos amb les vostres estimades pujades perquè tocarà enfilar amunt el carrer. Són uns 850 metres i si ho preferiu els podeu fer per l’interior del parc de Joan Reventós que té unes bones zones d’escales.

Palau dels marquesos de Sentmenat

Aneu per on aneu, arribareu fins a la Ronda de Dalt, la superareu i ja veureu el vostre destí, els Jardins de Can Sentmenat. Coneguts com els de l’Eina –perquè dins hi trobem la universitat del mateix nom-, abans de visitar-los, si esteu una mica fosos, seieu al Bar Aulazero i demaneu unes braves. Són d’escàndol!

Un cop recuperats, admireu uns jardins de caràcter romàntic, clàssic i afrancesat que va construir l’aristocràcia catalana a finals del segle XIX i on encara hi és el que fou palau dels marquesos de Sentmenat. Els jardins són ideals per visitar-los en parella –són molt romàntics!- però també per pujar-hi a fer birres amb els amics o jugar-hi amb la canalla aprofitant alguna zona d’esplanada.