Fuegos


És molt difícil, ja ho sabem, fer teatre-teatre al Teatre Grec. És una qüestió de dimensió, de distància, que no permet a l'espectador entrar dins el cor de l'espectacle, fer-se'l seu, pedra angular de les arts escèniques des de fa segles, base d'aquest ritual tan antic anomenat 'teatre'. Però si, a sobre, ens 'colen' una lectura dramatitzada com a espectacle, no anem bé. Pitjor, si el reclam (gairebé únic) és veure un pòquer de primeres dames del teatre espanyol (Carmen Machi, Cayetana Guillén Cuervo, Nathalie Poza, Ana Torrent).
Carmen Machi és la narradora, la Yourcenar que escriu 'Feux' després d'un desengany amorós. I en el seu relat dóna vida a altres dones torturades. Primer, surt Maria Magdalena (Guillén Cuervo), la barjaula de Crist. Després, Clitemnestra (Poza), la dona ultratjada, assassina d'Agamèmnon. I acaba la ronda Safo (Torrent), la poeta.
Totes tenen el seu monòleg, i la seva història. Machi les introdueix i parlen. Després es posen en un racó. Gairebé sense proposta estètica, ni dramàtica. El text, de tan llunyà, no arriba. La gent se'n va del Grec contenta d'haver vist les quatre dames. Emoció? Demà ja no se'n recordaran. Machi acaba la funció dient que el seu text no l'ha de llegir ningú mai... -Andreu Gomila