Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
La gran caiguda

La gran caiguda

Peter Handke

Escrit per
Time Out Barcelona Editors
Publicitat
La gran caiguda
Peter Handke
Trad. Marta Pera Cucurell
Raig Verd
175 pàg. 18 € La generosa traducció de Marta Pera Cucurell ens apropa un Peter Handke (Griffen, Àustria, 1942) investigador, dissenyador d'ànimes, experimental i tocacampanes que, impertinent i crític com sempre, s'expressa a través de la narrativa estrambòtica del que no calla ni sota l'aigua. L'estat de gràcia de 'La gran caiguda' no és cap catàstrofe grega, la davallada a una mort (interior) sense retorn, sinó el trajecte tortuós. Ens hi teletransporta a còpia d'autoprohibicions. L'epopeia pinta la solitud d'un actor amb antipersonalitat que ja no es considera actor, enemic de la humanitat, caminant bosc a través cap a la metròpoli-cos, mentre rumia ansiós, conversa amb ell mateix en veu alta i compleix una missió secreta. El seu caminar parla i desxifra codis.

En un sol dia d'estiu ("el meu últim dia"), l'epopeia juga a filar el tomb en ziga-zaga de l'actor capcot amb l'aparició d'aŀlucinacions i de presències d'ultratomba -del protagonista però també del lector que assisteix perplex al Nou Teatre del Món- que esfilagarsen la narració, la branquen fins al paroxisme i la fulguren ara i adés amb contradiccions existencials, recels sobre les deformacions i els límits del llenguatge i els jocs amb el factor temporal que s'estireganya com un xiclet a les mans de Handke.

L'actor -tot i la "dona" que el tracta bé i a qui troba per la ciutat sense cara- troba a faltar l'amor. L'actor és lector, és espectador, té un somnambulisme clar i porta un barret amb ala arnada i ploma de falcó. Se sent atret per la vida als marges, es nega i es corregeix, i veu la "via d'aprenentatge a través de l'error", la "bombolla de calma", la "cursa plàcida", el caminar de recules quan deserta d'un lloc, els desencants harmonitzats o els processos de la natura com a estratègies per sobreviure. Handke narra la incomunicació i la tristesa universals aplicades al subjecte esqueixat mentre coŀlecciona percepcions socials, polítiques, sentimentals, naturals i atzaroses sobre una base de comèdia màgica que prova de salvar-ho tot. Saturat de serietat i guerra, l'home anhela el riure enmig de la faula de l'hecatombe. I és que imitar o copiar no és art: no cal que ho juri, Herr Handke.
Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat