Kelela + Nicola Cruz + 'Become ocean'
Si l'any passat Bomba Estéreo van portar la música de la costa Pacífic de Colòmbia al Sónar de Dia, la primera jornada de l'edició d'enguany va tenir, en les seves primeres hores, el folklore andí com a protagonista gràcies a la proposta de Nicola Cruz, francès amb arrels sud-americanes establert a Quito, que porta els sons tradicionals de la cordillera a una música electrònica elegant i sensual. Més ballable que en el seu debut, 'Prender el alma' (2015), però igual d'atmosfèric, la cadència del directe de Cruz va escalfar l'encortinat Hall i fer remenar malucs a un ritme letàrgic.
"M'han advertit que no canti balades als festivals", deia Kelela al mateix escenari unes hores després. Amb un directe auster, ella i un DJ que li llançava els instrumentals i li acaronava la veu amb efectes, la nord-americana va fer callar els qui la malaconsellaven (no tant el públic) amb un repertori d'R&B tan intens com baix de revolucions, veu i presència escèniques imponents que omplien un escsenari buit.
A l'altre extrem d'aquesta parquetat instrumental, i a l'altra punta de la ciutat, a L'Auditori, l'OBC va estrenar, en el marc del festival, la premiada partitura de John Luther Adams 'Become ocean', una peça amb discurs ecologista en què la música evoca onades, amb crescendos que, quan sembla que estan a punt d'assolir el punt àlgid, es recullen, com la marea. Al mateix espai, en un escenari exterior, Dawn of Midi tancaven la vessant més clàssica del Sónar de Nit amb el seu minimalisme, més a prop de la música contemporània que del techno, amb trio de piano, contrabaix i bateria. –Marta Salicrú