Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
  1. Carles Rodriguez
    Carles Rodriguez

    El naixement

    L’ASACC va néixer l’any 2001 en el marc del Mercat de Música Viva de Vic, on es va constituir i presentar oficialment amb la voluntat de reivindicar el paper i l’aportació de les sales de concerts privades a la cultura de les ciutats i de Catalunya. El seu principal objectiu és la defensa de la música en directe i els espais on es desenvolupa.

    *Foto: Sala Apolo. Concert de Delafé y las Flores Azules. Juny de 2015

  2. La creació

    Dos anys enrere, al 1999, un grup d’amics del sector es reunien davant d’una llar de foc als Pirineus per debatre sobre els greuges comparatius entre la clàssica i la resta d’estils populars com el rock, el pop, el jazz o qualsevol música nascuda a una sala de concerts o un club. Preguntes com “Qui sou vosaltres?”, “Qui és el vostre portaveu?”, “Què demaneu exactament i qui sap que demaneu quelcom?” van derivar en una necessitat: associar-se i demanar el reconeixement cultural i els ajuts necessaris per impulsar un sector imprescindible de la cultura de les ciutats.

    *Foto: Joan Roselló, propietari de la Sala Jamboree. Anys 60

     

  3. Carles Rodriguez
    Carles Rodriguez

    La importància de totes i cadascuna de les sales

    L’ASACC està formada per 61 sales o clubs arreu de Catalunya, més de la meitat de les quals estan a la ciutat de Barcelona. Ja siguin sales petites, mitjanes o grans, tant del circuit emergent com del professional, l’ASACC ha participat activament des dels seus inicis en la modificació de normatives obsoletes posant en relleu la importància de les sales de música en el teixit creatiu de les ciutats.

    *Foto: L’Alternativa Bar Musical. La Bisbal d'Empordà. Juny de 2015

  4. La lluita per un be comú

    El paper de l'ASACC va ser cabdal l’any 2008, quan es va realitzar un estudi exhaustiu de l'avantprojecte de la Llei d'Espectacles i Activitats Recreatives i les seves esmenes, reunint-se amb els diferents grups polítics per intentar consolidar un diàleg transversal, que afavorís la solució dels problemes endèmics que afecten les sales de música en viu

    *Foto: Actuació de Bill Coleman a Barcelona als anys 60

  5. Carles Rodriguez
    Carles Rodriguez

    Els resultats de la feina ben feta

    Fruit del treball realitzat, de la insistència i la perseverança de l’Associcació, actualment el text de la llei inclou dues de les qüestions per les que més ha lluitat l’ASACC: l’autorització de l’accés de menors a les sales de concerts acompanyats de pares o tutors (Catalunya és la única Comunitat Autònoma amb aquest privilegi) i la possibilitat de fer música en viu en establiments sense llicència musical, a través de comunicació prèvia, i amb el compromís de que la sala compleixi amb els acords tècnics i d’aïllament pactats.

    *Foto: Ramón Rodríguez. Sala Oncle Jack. L'Hospitalet. 12 de Juny del 2015

     

     

  6. Les ajudes

    Un altre assoliment important ha estat l’apertura de noves vies de subvencions i ajuts de la Generalitat per a les sales amb programació estable. A més d’informar i assessorar als implicats d’aquests nous avantatges, l’ASACC ha posat a la seva disposició una advocada especialista en normatives específiques i lleis que incideixen en la música en viu i la propietat intel·lectual. 

    *Foto: Sala Bikini als anys 60

  7. Carles Rodriguez
    Carles Rodriguez

    L’Estendard

    Una de les iniciatives en les que l’ASACC hi ha posat més esforç i empenta és el Curtcircuit, un projecte patrocinat per Estrella Damm i per la Fundació SGAE que va néixer amb una idea clara: Un cicle de concerts repartits per totes les sales de l’ASACC on els artistes consagrats presenten a altres artistes i grups emergents en una actuació conjunta en un mateix espai. Mitjançant aquesta iniciativa, Curtcircuit lluita contra la situació discriminatòria de les sales de concerts i intenta evitar la reducció de les programacions estables dels locals per donar cabuda i reconeixement a grups prometedors del panorama musical català. 

    *Foto: Soul Sisters. Curtcircuit 2015. Barcelona Music Hall. 6 de Març del 2015

  8. El reconeixement

    Fruit d’aquesta iniciativa, el projecte va estar guardonat el 2014 amb el Premi Ciutat de Barcelona de Música. Gràcies a aquest reconeixement, l’ASACC ha aconseguit arribar a molts locals i sales noves, ampliant la seva xarxa i millorant la seva organització per treballar en favor de la mateixa causa. Des d’aleshores, Curtcircuit segueix imparable amb la seva programació any rere any amb els millors artistes consolidats i emergents per totes les sales de Catalunya.

    *Foto: Carmen Zapata (Directora de Curtcircuit i Gerent de l’ASACC) i Lluis Torrents (President de l’ASACC i Director del Razzmatazz) recollint el Premi Ciutat de Barcelona de Música.

  9. L’Agenda

    Una de les eines més potents de les que disposa l’ASACC és la seva agenda online de concerts (www.infoconcerts.cat), on més de 20 mil visitants repassen mensualment la programació diària de cada espai. A més, per als més digitals, també compten amb una aplicació gratuïta descarregable -tant per Android com per iPhone- que disposa d’un geolocalitzador de sales amb tota la programació de cadascuna d’elles.

    *Foto: Sala Mirona. Girona. Febrer de 2016

  10. Carles Rodriguez
    Carles Rodriguez

    La internacionalització

    D’Altre banda, l’Associació tracta de tenir presència en els grans festivals del país. De fet, els seus associats disposen cada any de dues acreditacions per anar al Mercat de Música Viva de Vic i al Primavera Pro (part professional del Primavera Sound) on es realitza l’Assemblea de l’Associació, a més de diverses conferències. Al 2014, l’ASACC va organitzar el Primer Congrés Internacional de Sales de Concerts en el marc del Primavera Pro, amb participants d’Austin, Londres, Groningen i Reikiavik, fet que ha tingut continuïtat en el temps. A més, l’ASACC és membre de LIVE-DMA, l’Associació Europea de Sales de Concerts que amb 1.143 membres lluita per millorar la situació de les sales en la Unió Europea.

    *Foto: Integrants de Sidonie i Standstill al backstage de la Sala Bikini

  11. L’Impacte econòmic

    Paral·lelament a tots els projectes, l’ASACC està actualment recollint dades per tal de fer un informe sobre l’impacte econòmic de les sales de música en viu. En aquest document, es recolliran dades sobre l’ocupació que generen els espais, a més de mostrar totes les empreses externes a les que se’ls dona feina derivada de l’activitat musical, com revistes de música, impremtes, cartelleria, etc. 

    *Foto: L’Antiga Sala Apolo

  12. El compromís

    L’ASACC és membre del Consell de Cultura de Barcelona i del Consell Assessor d’Espectacles (Conselleria d’Interior). Participa en el Pla Estratègic de Cultura de la Generalitat i en el Comitè de selecció d’Artistes en Ruta. A més, ha treballat amb la Conselleria de Cultura per introduir criteris culturals en la nova Llei d’Espectacles, on el conseller Ferran Mascarell es va comprometre a defensar el reconeixement cultural de les sales de concerts en el text de la Llei, tal com han fet altres països del nostre entorn europeu.

    *Foto: Tete Montoliu i Lou Bennet junts a Barcelona

Repassem els 15 anys de vida de l’ASACC

Celebrem el 15è aniversari de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya repassant la seva història a través de les imatges

Escrit per
Time Out Barcelona Editors
Publicitat
Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat