Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Matteo Vecchi

Nits apassionants de piano al Palau de la Música

Si el públic de la música clàssica està d’enhorabona a Barcelona des de fa anys, és en bona mesura gràcies a la bona programació del Palau. Un bon exemple el tenim aquesta primavera, que serà la primavera del piano amb quatre grans recitals

Time Out en col·laboració amb Palau de la Música Catalana
Publicitat

Qui són les grans estrelles de la música clàssica? Algú dirà que són els directors d’orquestra. També hi ha qui pensa que són els cantants, intèrprets sobrehumans que fan palpitar la bellesa. Els violinistes també tenen molts fans i reben una estima molt gran. Però és evident que els pianistes tenen un carisma i un encant especial. No en va, el piano és l’instrument rei per moltes raons: per la gran densitat de so que permet gràcies a la seva natura polifònica, per l’ampli registre entre les seves 88 notes, que cobreixen tot l’espectre de greus i aguts, pel seu lirisme, la seva força, la seva elegància i la seva versatilitat. I a més, és un instrument difícil: qui el toca bé, és necessàriament un músic d’un altre planeta, o com a mínim d’un altre nivell. Tots els grans pianistes del moment i de les últimes dècades passen per Barcelona durant les seves interminables gires per tot el món, i en aquest aspecte no ens podem queixar: amb regularitat, durant tot l’any, el públic té accés a les mans més virtuoses del món. Però el que passarà aquesta primavera no passa tots els anys.

Coincideixen en el temps, en el termini de poques setmanes, quatre de les figures més importants del piano en actiu, i totes al mateix escenari, el Palau de la Música, que és lloc de peregrinació obligatori si t’agrada la música clàssica D’aquesta manera, es prepara una primavera pianística apassionant amb Igor Levit, Radu Lupu, Jean-Efflam Bavouzet i la jove estrella russa Khatia Buniatishvili. En vols saber més d’aquest cicle oficiós amb els millors del piano? Ara t’ho expliquem.

Igor Levit, joventut i maduresa

1. Igor Levit, joventut i maduresa

Diu el gran Alfred Brendel, possiblement un dels millors intèrprets de Beethoven dels últims 50 anys, i ja retirat, que al geni alemany només se’l pot interpretar bé en la maduresa, quan has estudiat molt, has comés errors i has arribat a la seva essència. Però quan ens trobem davant d’Igor Levit, un jove pianista alemany de 31 anys, l’argument sembla que es desmunta, perquè Levit ha assimilat la música de piano de Beethoven fins el moll de l’ós i aquest any ha culminat la gesta d’interpretar l’integral de les sonates a l’auditori petit més prestigiós del món, el Wigmore Hall de Londres. A Barcelona, ciutat on tocarà per primera vegada, se centrarà també en Beethoven: la Sonata Clar de Lluna (la número 14) i les monumentals Variacions Diabelli, plenes d’humor i ritmes de dansa. Serà el futur del piano, i aquí és on podrem començar a veure’l.

2 de maig, a les 20.30 hores

Radu Lupu, l’experiència en estat òptim
Ellen Mathys

2. Radu Lupu, l’experiència en estat òptim

Als seus 72 anys, Radu Lupu ja està en la recta final de la seva carrera. Però si li prenem la paraula a Brendel i tornem a repetir el seu argument del paràgraf anterior, ara és quan Lupu, de veritat, ha descobert el secret de la gran música. Els seus recitals són cada cop més escassos, i més encara si són en solitari, per això aquesta data és més especial encara del que en un principi sembla. El geni romanès ha preparat un programa exclusivament centrat en Schubert, el que significa que per afrontar-ho ha hagut de destil·lar l’essència d’una música fràgil, misteriosa, lírica i tan necessària i clara per a viure com l’aigua: seran els Moments Musicaux i dues sonates, la D 784, i la D 959. Paraules majors en les mans d’un gran indiscutible en el seu màxim de saviesa.

10 de maig, a les 20.30 hores

Jean-Efflam Bavouzet, líric i profund
Paul Mitchell

3. Jean-Efflam Bavouzet, líric i profund

Els millors intèrprets de la meravellosa i fràgil música per a piano de Claude Debussy acostumen a ser els francesos: porten l’encant i la naturalesa aèria del so en els seus dits, i d’entre els més importants, Bavouzet destaca per la seva especialització extrema: ho ha tocat i estudiat tot, és una de les claus de la seva vida i de la seva trajectòria professional. Aprofitant la celebració del centenari de la mort de Debussy, tornarem a gaudir d’un programa íntegrament dedicat al geni impressionista –després del de fa uns mesos amb Barenboim– amb peces diverses però que formen un arc argumental sòlid: la Ballada, el Clar de Lluna de la Suite Bergamasque, l’Arabesque núm. 1, els 7 Études... Una delícia, un perfum musical.

24 de maig, a les 20.30 hores

Kathia Buniatishvili, bellesa i precisió

4. Kathia Buniatishvili, bellesa i precisió

És la més jove dels quatre, amb els 30 anys acabats de fer, i també la pianista més prometedora de la seva generació, amb el permís de la xinesa Yuja Wang. Kathia Buniatishvili és una treballadora incansable que, a més, comunicat força, intensitat i seguretat amb la seva imatge. També és una d’aquelles pianistes que, gràcies al seu aspecte atractiu, pot servir per atraure nou públic que entengui la música clàssica com una expressió pop. Però que ningú es confongui: Buniatishvili és un talent immens que demostra cada nit les seves capacitats increïbles per tocar i interpretar, i a més fer-ho amb una mescla de bellesa i precisió. El seu repertori, a més, és d’una dificultat tècnica diabòlica: la Rapsòdia espanyola de Liszt, la Sonata de Brahms, i les transcripcions al piano de dos ballets: El trencanous, de Txaikovsky, i L’ocell de foc, de Stravinsky. No ho pot fer qualsevol.

25 de juny, a les 20.30 hores

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat