Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Scalextric
Scalextric

Cinc anècdotes sobre l'Scalextric que us sorprendran

És una de les joguines més populars del món i un dels hobbies amb més història: ja van 60 anys de cotxes elèctrics en miniatura, i us n'expliquem algunes curiositats

Time Out en col·laboració amb Scalextric
Publicitat

Recordeu la primera vegada que vau jugar amb un Scalextric? Sens dubte va ser un moment màgic, d'aquells que es queden eternament gravats a la memòria. Podria haver estat de moltes maneres: rebent un regal el dia de Reis –llavors vau haver de muntar la pista, situar els cotxes, carregar els comandaments amb piles que funcionessin i començar a veure com funcionava aquest circuit fantàstic per fer carreres–, o potser ja ho vau trobar muntat pels vostres pares, a casa d'algun familiar o amic. En qualsevol cas, aquest primer moment és pura adrenalina i emoció, i més quan els cotxes surten disparats i comencen a fer voltes pel circuit a tota velocitat. Per descomptat, cal no oblidar el moment més frustrant: quan el cotxe sortia del seu solc i perdíem la posició i calia tornar a començar. Aquesta incertesa en el resultat era el que feia (i fa) de Scalextric una joguina inoblidable.

​​Un moment… una joguina? No només això! Scalextric és també una afició que molts hem mantingut al llarg dels anys. Forma part de la infància de diverses generacions i també del dia a dia de molts adults que han trobat en el col·leccionisme i la cura dels cotxes elèctrics a escala un divertiment tan apassionant com la col·lecció de figures de soldats, segells o monedes. No només és el regal més desitjat per a aquest proper Nadal, sinó que Scalextric és una passió que no s'acaba mai. I per això és un producte que no s'ha deixat de renovar. Des que el 2003 la companyia fabricant a Espanya fes el salt al món digital –comandaments sense cable i domini dels cotxes via Bluetooth–, Scalextric és encara més divertit i variat. Aquest 2023, a més, presenta novetats: nous circuits de la línia Compact –pensada per als més petits, a escala 1:43 i a partir dels 3 anys, amb dissenys tan al·lucinants com pistes en forma de 8 amb peralts elevats per donar més sensació de velocitat–, una variant de la línia Original, amb models de cotxes inspirats en la marca Cupra, i diferents versions de la línia Advance per al públic adult, amb models BMW, Ford i unes velocitats sorprenents. I és que Scalextric no és només joc: és una passió que s'ha infiltrat a la vida de milions de persones, i que ha generat tota mena d'anècdotes interessants. És un bon moment per repassar-les.

1. Scalextric a 'La mesías': nostàlgia i alegria

'La mesías', la nova sèrie de Javier Ambrossi i Javier Calvo per a Movistar+, està sent un dels grans esdeveniments televisius de la temporada. I si heu vist el primer capítol, sens dubte us haurà cridat l'atenció una escena en què el nen protagonista juga amb el seu veí i la seva germana a l'Scalextric. El poder de l'escena es resumeix en dues idees centrals: la vida dels nens és trista i desgraciada –i ho serà més endavant–, però durant uns minuts, mentre juguen amb els cotxes elèctrics, la seva felicitat és incommensurable. D'altra banda, l'escena ens retrotrau col·lectivament al sentiment de nostàlgia per aquells matins de Scalextric que van omplir la nostra infància. El model amb què juguen és el de la línia Original, pensada per a majors de 6 anys, en escala 1:32, i que mai no ha desaparegut del mercat. De fet, continua estant disponible en una versió actualitzada i compatible amb la línia Advance.

2. Una velocitat superior a la d'un avió

Els cotxes de Scalextric són diabòlicament ràpids, i el rècord de velocitat d'un d'aquests bòlids és increïble: més de 980 quilòmetres per hora. Si ens parem a pensar, resulta que aquesta velocitat no l'ha assolit mai cap cotxe a motor, i és més pròpia dels avions que superen la barrera del so. Què ha passat aquí? La clau està en el nom del producte: Scalextric ve de la suma de les paraules escala i elèctric, és a dir, són cotxes elèctrics a escala, i per tant la velocitat que aconsegueix una d'aquestes joguines cal mesurar-la a l'escala estàndard més utilitzada, que és 1:32 –la versió Compact per a nens petits és 1:43–, i tenint en compte aquestes proporcions més petites, però una velocitat ràpida, és com surten aquests números. És per això que Scalextric agrada tant, la sensació de vertigen és insuperable.

3. El col·leccionista més gran d'Europa

El col·leccionista més seriós que hi ha de Scalextric a tot Europa viu a Espanya. Es diu Diego Dámaso i acumula pràcticament tots els cotxes elèctrics disponibles, inclosos els últims models que han sortit al mercat: el Team Cupra de la línia Original, el Ford Puma Rally 1 WRC i el BMW M1, inspirat en un cotxe històric de carreres dels anys 80 als Estats Units, conduït per Joe Crevier i Al Unser Jr.
Dámaso no té la col·lecció més gran del món, però aquest madrileny s'ha convertit en un dels top més exquisits i, a més, en un gran divulgador del món dels cotxes elèctrics. Quants en té? Més de 2.500 sens dubte, que són els models disponibles a la seva botiga de col·leccionisme. Quin és el secret? El seu pare li regalava cotxes de petit, comprats a botigues de tot el món, i així va començar a tenir rareses que avui valen una fortuna. La seva joia més preuada és un Ferrari 250 GTO del que hi ha 25 unitats. No sabem qui té les altres 23, però sí que sabem que l'altre model conegut és al Vaticà.

4. Una relació constant amb SEAT

Scalextric és una joguina d'origen anglès, però Espanya ha tingut una llicència exclusiva des de fa 60 anys –el començament de la marca al nostre mercat va ser el 1962–, i també des del principi ha tingut una estreta relació amb SEAT. Aquesta connexió arriba fins avui, amb la implementació de nous models de cotxes elèctrics inspirats en la marca Cupra, i amb una línia vintage que té com a models de referència les rèpliques dels mítics SEAT 600 i el SEAT Panda, dos històrics de la dècada dels 60 i dels 80, els moments en què Scalextric va néixer i es va consolidar al món de les joguines. I així fins avui.

5. La pista més llarga del món

Un dels atractius de Scalextric sempre va ser construir les nostres pròpies pistes a casa i dissenyar-les al nostre gust. Així, podíem fer rectes llargues al passadís, o corbes tancades a les habitacions més petites; podíem elevar peralts perquè els cotxes semblessin volar, i també podíem crear passos subterranis i creus impossibles. De vegades, com recordareu, els cotxes sortien de la pista i xocaven contra altres cotxes: un Scalextric tenia la mateixa tensió i emoció que un circuit professional de carreres. Però, quina és la pista de Scalextric més llarga del món? Podria ser tan llarga com Montmeló o el circuit del Jarama? Un anglès, James May, va arribar a construir el 2009 una pista de prop de 4,75 quilòmetres, i tot va funcionar a la perfecció. I sí, era més llarga que Montmeló i molts altres circuits històrics. Seria meravellós fer-hi circular un nou Porsche 911 de la sèrie GT3.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat