Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right La Gènesi dels Malnascuts

Alerta! Ens esforcem per informar acuradament, però aquests són temps inusuals, així que comprova sempre abans de sortir.

Bereshit
© Clàudia Serrahima

La Gènesi dels Malnascuts

La companyia jove de la Sala Beckett explica el Gènesi bíblic a 'Bereshit'

Per Andreu Gomila
Advertising

Quan els van venir amb la idea d'adaptar el Llibre del Gènesi, molts, com l'actor Àlex Monner, van arrufar el nas. Però mica en mica es van anar engrescant. Es tractava de treballar amb la companyia jove de la Sala Beckett, Els Malnascuts, i a Xisi Sofia Ye Chen, que firma la seva primera direcció, li va caure del cel el muntatge 'KA MOUNTAIN AND GUARDenia TERRACE: a story about a family and some people changing', que va fer Robert Wilson a l'Iran durant una setmana seguida de 1972. I va pensar que, ja que havia de treballar amb tres dramaturgs i una tropa de nois i noies, potser podia muntar els set dies de la creació, de dilluns a diumenge. I així ha començat aquesta setmana a la Beckett.

Bereshit
Clàudia Serrahima

Set dies, set obres

Dilluns veurem la història del primer home i dimarts, l'arbre de la ciència. Dimecres, assistirem a la conferència d'un professor de la UPF sobre la cura de la mort. Dijous, Els Malnascuts parlaran del verb creador a partir de la família Windows. Divendres, podrem veure una instal·lació sobre la catedral de Justo, l'església que un home sol està fent a la rodalia de Madrid. Dissabte es farà la llum, amb Maria, Eva i Yerma damunt l'escenari. I el setè dia, en lloc de descansar, la Beckett farà una festa.

Bereshit
Clàudia Serrahima

Ambició experimental

“El Gènesi marca un inici. Si no ets cristià, no t'ho creus, però és un reflex sobre la condició humana”, diu Ye Chen. El seu punt de partida va ser agafar el llibre bíblic i extreure'n temes d'interès contemporani. Van reunir els dramaturgs (Monner, Oriol Guanyabens i Pablo Macho Otero) i van repartir-se la feina. I aplicar al treball de creació, afirma la directora, “una ambició purament experimental”. Ella va decidir aplicar estètiques diverses i diferents llenguatges a cadascuna de les peces, amb l'objectiu, afegeix Monner, de “provocar coses diferents”.

Advertising
Bereshit
Hector Noguera

Xisi Sofia Ye Chen: “Si no se'ns ofereix el que volem, ho creem”

Monner, amb 22 anys i, tot i així, una dilatada carrera cinematogràfica i televisiva, firma la seva primera autoria. I va decidir escriure un conte, tot donant forma a les seves inquietuds. “Si ets un apassionat de l'art, tota obertura és lògica”, afirma. A més, va veure “una bona oportunitat” per fer el salt. Treballar, a més, amb gent de la seva edat, “gent que té la ment desperta i és creativa”, era l'esperó que li faltava. Ye Chen veu la seva generació com “molt responsable”. “Si no se'ns ofereix el que volem, ho creem”, remata. Diu que no tenia res a perdre i que les condicions siguin tan justetes, al final, els ha motivat a esforçar-s'hi encara més.

Bereshit
Hector Noguera

Monner: "M'agradaria fer més teatre"

“M'agradaria fer més teatre”, assegura Monner. Llevat d'aquell 'Jo mai' d'Iván Morales, l'he vist poc en escena. La directora diu que ha aprofitat el bagatge de cadascú per arrodonir les peces i destaca “la profunditat psicològica, amb monòlegs interiors molt interessants” de l'actor. Ell diu que, contra tot pronòstic, s'ha arriscat. “Si la idea hagués estat meva, potser m'hauria sortit una cosa més clàssica, fins i tot en la posada en escena. Però quan veig que l'aposta formal és tan extrema, m'agrada més”, indica. Diu que no va gaire al teatre, que li interessa poc el repertori. Potser ara el veurem més.

Recomanat

    També t'agradarà

      Advertising