Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right 5 fotografies d'Oriol Maspons que has de conèixer

5 fotografies d'Oriol Maspons que has de conèixer

El llegat de Maspons endreçat i contextualitzat al MNAC, en una exposició que recull 530 fotografies i 200 documents

Caminando por las Urdes (1960), d'Oriol Maspons
Foto: Museu Nacional d'Art de Catalunya, dipòsit de l'artista, 2011 © Arxiu fotogràfic Oriol Maspons
Per Eugènia Sendra |
Advertising

El 2011 van arribar al MNAC cedides en dipòsit més de 7.000 imatges i documents d’Oriol Maspons, fotògraf i teòric de la generació que va renovar la disciplina a partir dels 50. S’han necessitat anys per endreçar l’arxiu i bastir una exposició que també requereix temps per endinsar-s’hi. La proposta comissariada per Cristina Zèlich reuneix més de 500 fotografies i 200 objectes que posen de relleu la idea de 'fotografia útil' que defensava Maspons.

NO T'HO PERDIS: altres mostres i altres grans noms de la fotografia.

 

 

Eivissa (c. 1954) Eibissa. Museu Nacional d’art de Catalunya, dipòsit de l’artista 2011 © Arxiu Fotogràfic Oriol Maspons, VEGAP
Foto: Museu Nacional d’art de Catalunya, dipòsit de l’artista 2011 © Arxiu Fotogràfic Oriol Maspons, VEGAP

El despertar a Eivissa

Maspons s'endinsa en la fotografia de forma autodidacte als anys 50 –d'això va el primer tram de l'exposició–, en contacte amb l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya i retratant la ciutat i els seus habitants en clau humanista. El viatge a Eivissa Rolleiflex en mà, on fa instantànies de l'arquitectura i la seva gent, tindrà una rellevància especial i és que hi coneixerà el fotògraf francès René Petit que l'introduirà al cercle fotogràfic parisí i a l'òrbita del Club des 30 x 40, on entrarà en contacte amb els grans noms de la disciplina: Cartier-Bresson, Sabine Weiss, Doisneu. El seu mestre és Català-Roca, qui l'animarà a crear el seu propi estudi fotogràfic després de l'estada a París.

Retrat d’ Elsa Peretti (1966)
Foto: Arxiu fotogràfic Oriol Maspons, VEGAP, Barcelon 2019

A la moda

Quan pensem en Maspons vénen al cap les seves fotografies de dones. Va treballar com a fotògraf de moda i va introduir les tendències que corrien per Europa, amb la icònica Twiggy com a protagonista, al context fotogràfic espanyol; de l'elegància i bellesa dels retrats inicials avançarà cap a la visió d'una dona maniquí. La que ens dóna la benvinguda a l'exposició és l'elegant retrat de la seva amiga Elsa Peretti (1966), però la mostra també proposa una mirada crítica cap a la representació femenina d'ara fa 30 anys i la idea de la dona que es plasmava en treballs fets per a Interviú que van rebre la contestació del moviment feminista.

Advertising
Serrat, Núria Feliu i Raimon (1976), d'Oriol Maspons
. Museu Nacional d’Art de Catalunya, donació de l’artista, 1999. © Arxiu fotogràfic Oriol Maspons

Les cares de la Nova Cançó

A més d'imatges, l'exposició recull documents que evidencien la gran sortida i tirada que van tenir les fotografies de Maspons, a qui li agradava veure els seus treballs publicats. Entre d'altres destaca el fris de cobertes de discos de membres de la Nova Cançó i d'altres cantautors de l'escena local: Maria del Mar Bonet, Lluís Llach, Raimon, Núria Feliu, Serrat (els tres protagonistes d'aquesta foto, del 1967). "Hi ha portades meravelloses de discos que va fer amb Jordi Fornas; de fet és podria haver fet només una exposició de caràtules, o de les portades per a Biblioteca Breve", indica la comissària Cristina Zèlich. Una de les més celebrades de la col·lecció de llibres de Seix Barral és el pla picat d''Últimas tardes con Teresa'.

'Nueva York. Poeta en Nueva York' (1965)
Foto: Arxiu Fotogràfic Oriol Maspons, VEGAP, Barcelona 2019 © Hereves de Julio Ubiña

Dos socis a Nova York

El 1957 Maspons escriu un text que marcarà el seu rumb professional, abordat al segon tram de l’exposició, on defensa l'utilitarisme de la imatge i rebutja la fotografia pictorialista i el 'salonisme'. Es veu clar en la trascendència editorial, més que artística, de les seves imatges, que apareixen publicades a 'Gaceta Ilustrada', 'Destino', 'Triunfo' i 'Interviú'. Maspons s'associarà amb Julio Ubiña, amb qui signaran projectes conjuntament (i en alguns la comissària adverteix que l'autoria queda difosa). En aquest cas es tracta del llibre 'Poeta en Nueva York' de la col·lecció 'Palabra e imagen', on les fotos acompanyen els textos de Federico García Lorca (1965).

Advertising
Anuncis per a Puig, d'Oriol Maspons i Alexandre Cirici Pellicer
Foto: Time Out Barcelona

Joies inèdites

La mostra també recupera fotografies icòniques i repassa les figures integrants de la Gauche Divine –Barral posant com una escultura de Henry Moore, per exemple– i les col·laboracions amb l'Escola de Barcelona, però Cristina Zèlich ha volgut fugir del fotògraf arxiconegut per recontextualitzar Maspons. En destaca algunes imatges inèdites: les publicitats bellíssimes per a Puig –la foto i muntatge, un disseny d'Alexandre Cirici-Pellicer–, les instantànies del viatge a Cuba i a l'Àfrica o la foto de família per anunciar la fi de les obres del seu estudi a Gràcia, on Maspons i la resta de 'troupe' van disfressats de Batman i Robin.

Advertising