[title]
Just al principi de la temporada alta per als aeroports, els països de la Unió Europea (UE) acaben d’acordar una mesura que no ha agradat als viatgers i viatgeres. La UE ha decidit que, a partir d’ara, s’ampliaran les hores de retard d’un vol necessàries perquè els viatgers afectats puguin reclamar compensacions.
Segons l’acord –que encara s’ha de negociar amb el Parlament Europeu–, per poder reclamar caldrà que un avió es demori quatre hores en vols de menys de 3.500 quilòmetres, mentre que en els que superen aquesta distància, el marge augmenta fins a les sis hores.
Malgrat que països com Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia hi han votat en contra, i d’altres com Àustria i Estònia s’han abstingut, el text ha tirat endavant perquè només es necessitava una majoria qualificada.
Segons informa AirHelp –el servei en línia per als drets dels passatgers aeris–, aquesta mesura fa que un 60% menys de passatgers afectats per retards puguin reclamar una compensació, “deixant els passatgers europeus menys protegits que en altres regions properes a la UE”.

La companyia assegura que la modificació del reglament CE 261 és “un gran retrocés pel que fa als drets dels passatgers” i especifica que, durant molt temps, ha estat un referent global en la protecció dels usuaris i usuàries europees.
Les maletes de mà també s'han de pagar
Durant la reunió dels països de la UE, també s’ha avalat que les aerolínies puguis continuar cobrant l’equipatge de mà, una proposta a la qual Espanya també s’ha oposat.
Els països que hi han votat a favor asseguren que les companyies han d'indicar "el màxim d'equipatge permès en dimensions i pes per als passatgers dins de la cabina" d'acord amb la seva tarifa reservada. Malgrat això, només s'especifica que les aerolínies han de permetre "un element personal a la cabina sense cost extra".