Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Més vigilància i càmeres dins de busos i metro per prevenir l'assetjament sexual a Barcelona

Segons els estudis realitzats per TMB, els transport públic és el lloc on es produxein més casos d'assetjament sexual

Escrit per
Albert Mora
Publicitat

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat la versió ampliada i millorada del pla de prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe a les xarxes de metro i autobús. Un 60% de les dones de l'àrea metropolitana utilitza habitualment el transport públic i els estudis realitzats sobre assetjament sexual indiquen que l'esfera pública és l'espai on es produeixen més víctimes de violència masclista, i el transport públic és el primer lloc on es produeix l'assetjament.

El pla detalla una proposta de mesures per implementar a les xarxes d’autobusos i de metro, com ara:

- Incrementar la presència d’agents de seguretat o personal de TMB.

- Desenvolupar un sistema de videovigilància específic a l’interior dels autobusos i dels metros (aquesta mesura ja s'està desenvolupant).

- Establir un sistema de parades a demanda en rutes d’autobusos d’àrees perifèriques.

- Assegurar la visibilitat a les marquesines de les parades d’autobús gestionades pels diferents ajuntaments implicats.

- Comprometre amb els cossos de seguretat una major presència d’agents de Mossos d’Esquadra i policies municipals a les xarxes de bus i metro.

- Millorar la il·luminació de vestíbuls, andanes i passadissos.

- Estudiar la possibilitat d’incorporar un fil musical a tota la xarxa de metro, que ajudi a generar un ambient més amable i acollidor.

Videovigilància en temps real a la flota de bus

La videovigilància en l'interior dels autobusos és una eina dissuasiva i afavoreix la percepció de seguretat. La previsió és que entre el 2022 i principis del 2023, les càmeres estiguin funcionant en la totalitat de la flota d'autobusos de Barcelona (unes 1.140 unitats).

La diferència entre el sistema implantat el 2020 i el que s'està enllestint actualment és que les càmeres podran transmetre les imatges en directe i en diferit al Centre de Control de Bus i al Centre de Seguretat de Bus, que són els llocs on TMB supervisa el servei diari, gestiona les incidències i s'atenen les alarmes que activen els conductors en cas de situacions conflictives en els autobusos.

A la xarxa de metro, on hi ha 8000 càmeres de videovigilància instal·lades, s’està enllestint el projecte perquè es pugui monitorar en temps real les que hi ha a l’interior dels trens de les línies convencionals. Actualment, tots els trens la línia 5 i els més moderns de les línies 1 i 3 (55 combois)  ja compten amb un sistema de videovigilància en temps real. Igual que a les estacions i trens de les línies automàtiques L9/10 i L11, on la transmissió d’imatges és instantània. Segons indica TMB, les càmeres haurien d’estar instal·lades a tots els trens a l’estiu.

Pel que fa a les andanes i vestíbuls, totes compten amb intèrfons per comunicar amb els operadors del centre de controls. A més, en prémer el botó SOS s’activa de manera automàtica la videogravació de les càmeres del punt des d’on s’ha fet la trucada.

El pla també inclou un protocol d’actuació dels diferents responsables, àrees i departaments interns de TMB davant d’un incident de caràcter sexual o de gènere que es pugui produir a les xarxes de metro i bus.

NO T'HO PERDIS: Grans llibres petits per llegir al metro.

Llegeix el número d'abril de Time Out Barcelona, amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat.

Últimes notícies

    Publicitat