Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
'From England with love', de Hofesh Shechter
Foto: Grec Festival 'From England with love', de Hofesh Shechter

Les 17 obres que no et pots perdre del Grec 2024

Els espectacles de teatre i dansa que no has de deixar escapar de la gran cita amb les arts escèniques del juliol a Barcelona

Borja Duñó
Escrit per
Andreu Gomila
Col·laborador
Borja Duñó
Publicitat

El Grec 2024 tornarà a omplir el mes de juliol del millor teatre, circ, dansa i música d'aquí i d'arreu. Serà una 48a edició molt especial, la del comiat de Cesc Casadesús com a director artístic i, per tant, també, la seva edició més personal. Hi haurà propostes internacionals de primera línia, esclar que sí, però també amb una gran representació del talent local que ha anat fent camí tots aquests anys amb el festival i que ara s'agrupa al voltant d'aquest foc real i metafòric que protagonitza el cartell d'enguany.

Inaugura el Grec Sílvia Pérez Cruz els dies 26, 27 i 28 de juny amb l'espectacle 'Circular' (que inclou un cor format per Damien Rice, Carmen Linares, Salvador Sobral, Rita Payés, Nico Roig, Carme Canela, Judit Neddermann, Juan Quintero, Carles Dénia i Celeste Alías, entre altres) i el clausuren els Baró d'Evel amb 'Qui som?' els dies 25, 26 i 27 de juliol. Entremig hi ha desenes d'espectacles interessantíssims, dels quals n'hem triat 17, per moltes raons, però sobretot perquè són excepcionals.

NO T'HO PERDIS: Les obres de teatre recomanades de la cartellera de Barcelona
 

Espectacles recomanats del Grec 2024

'Qui som?', de Baró d'Evel
Foto: Grec Festival

1. 'Qui som?', de Baró d'Evel

Després de 'Falaise', què més podem demanar a la companyia de Blai Mateu i Camille Decourtye? Si ens van oferir la Lluna, els podem reclamar Mart? Doncs, al seu nou espectacle continua creuant i juxtaposant sensibilitats, disciplines i cultures per imaginar un nou ritual col·lectiu. I es pregunten: com ens podem permetre, malgrat els trastorns del món i la por als desastres futurs, inventar una història per obrir camins desitjables? Per respondre a la pregunta del títol, mobilitzen una desena d'artistes de diferents països, generacions i camps: acrobàcia, dansa, música, art dramàtic o ceràmica. Van imaginar aquest espectacle com una cerimònia, un conjunt de nous ritus per reconnectar amb els més grans que nosaltres, dins nostre. Una experiència que implica la introspecció però també l'obertura als altres, a través del contacte amb materials i colors, a través de la celebració, el cant i la dansa, la immersió dels cossos en un intens moviment col·lectiu.

Teatre Grec. Del 25 al 27 de juliol.

'DÄMON. El funeral de Bergman', d'Angélica Liddell
Foto: Grec Festival

2. 'DÄMON. El funeral de Bergman', d'Angélica Liddell

Les sis hores de 'Vudú (3318) Blixen' a Temporada Alta li van valer a Angélica Liddell el premi de la crítica al millor espectacle de 2023. I ara la tindrem a Barcelona amb la segona part d'aquella peça, que haurà inaugurat el Festival d'Avinyó. Si aleshores representava el seu funeral, ara atacarà, en dues hores, el d'Ingmar Bergman. I, com el director suec, invoca els fantasmes, els dimonis i els somnis que ens persegueixen.

T. Lliure: Montjuïc. 20 i 21 de juliol.

Publicitat
'Hamlet. En el plec dels temps', de Christiane Jatahy
Foto: Grec Festival

3. 'Hamlet. En el plec dels temps', de Christiane Jatahy

Christiane Jatahy és coneguda per les seves adaptacions radicals d'obres clàssiques a través del seu prisma únic i característic, que combina teatre i cinema. I, després de molts anys estrenant a Temporada Alta, aterra per primer cop a Barcelona, una ciutat que és molt important per a l'artista. I ho farà entrant en el cap de Hamlet, tot fent-lo travessar quatre segles per arribar al món actual, en el qual la lluita contra la violència patriarcal del sistema posat en marxa per Claudi, Poloni, Rosencrantz i Guildenstern. A l'espectacle de Jatahy, el jove Hamlet s'ha convertit en una dona madura, tan preocupada com Hamlet per les falles del passat, aspirant tant com ell a canviar el futur. Simultàniament, Gertrudis (la seva mare) i Ofèlia (la seva promesa) comparteixen la seva vida privada, l'impulsen a confrontar el passat i a reviure la història, i a canviar la seva alhora.

T. Lliure: Montjuïc. 24 i 25 de juliol.

'From England with love', de Hofesh Shechter
Foto: Grec Festival

4. 'From England with love', de Hofesh Shechter

El coreògraf israelià fa molts anys que no ens visita. L'última vegada va ser, també al Grec, amb 'Sun'. Abans, ens havia fet esclatar el cap amb 'Political / Mother' i 'Barbarians', al Mercat de les Flors. Ara, després de molts anys vivint a Anglaterra, estrena una oda a aquest intricat i bonic país. A través de la coreografia de Shechter, els ballarins evoquen la paradoxa que hi ha al cor d'aquest lloc obert, generós i buscant l'ànima, en conflicte per la seva història fosca i la seva poderosa vinculació a les antigues tradicions. Interpretada amb una rica partitura que combina els sons impressionants dels compositors anglesos, presentat en un xoc amb el rock furiós juntament amb els ecos del cor i l'electrònica en una cacofonia avantguardista.

Mercat de les Flors. Del 19 al 21 de juliol.

Publicitat
'The second woman', de Nat Randall i Anna Breckon
Foto: Grec Festival

5. 'The second woman', de Nat Randall i Anna Breckon

Aquesta peça, tot un fenomen internacional, és el gran repte del Grec. Virginia és una dona que espera. S'obre una porta. Entra un home, Marty. Parlen, riuen, és incòmode, és divertit, és tens. Prenen una copa, dinen i ballen junts. Ell se'n va. Aleshores ho fa tot una altra vegada, i una altra vegada, 100 vegades durant 24 hores. I l'actriu es passarà 24 hores sense descans interpretant una vegada i una altra la mateixa escena inspirada en el film 'Opening night', de John Cassavetes. Creat per un equip d'identificació femenina i no binari que capta i barreja l'acció en directe des de múltiples càmeres, 'The Second woman' és un espectacle brillant. A través de la repetició, el muntatge explora les convencions genèriques i de gènere de l'emocionalitat, així com la naturalesa afectiva i relacional de la identitat de gènere.

T. Lliure: Montjuïc. 6 i 7 de juliol.

'Elizabeth Costello', de Krzysztof Warlikowski
Foto: Maurycy Stankiewicz / Grec

6. 'Elizabeth Costello', de Krzysztof Warlikowski

El personatge creat per J.M. Coetzee ha paregut en cinc de les produccions del director polonès Krzysztof Warlikowski. De vegades parlant amb el seu propi nom, de vegades citada per altres personatges. Però tot i que sembla perseguir Warlikowski gairebé tan sovint com ho fa amb l'escriptor que el va fer néixer, mai no ha tingut una obra sencera dedicada a ella. Ara, en situar 'Elizabeth Costello' fermament al centre de la seva darrera producció, Warlikowski està fent el següent pas lògic en un procés el desenvolupament del qual potser no havia previst quan li va donar per primera vegada una plataforma al seu escenari. Serà la primera vegada que Warlikowski ve a Barcelona. I ho fa, a més, amb un muntatge produït pel Nowy Teatr de Varsòvia.

TNC. 6 i 7 de juliol.

Publicitat
'RI TE', d'Israel Galván i Marlene Monteiro Freitas
Foto: Grec Festival

7. 'RI TE', d'Israel Galván i Marlene Monteiro Freitas

La trobada entre Marlene Monteiro Freitas i Israel Galvan havia de passar. Un fil invisible sembla córrer entre la coreògrafa de Cap Verd i el ballarí de Sevilla. És aquest fil el que els uneix avui en el seu projecte únic, 'RI TE'. La seva entrada a l'escena de la dansa contemporània representa, a tots els efectes, una bomba que esclata en els cercles artístics. Galván, “un ballarí de solituds”, ha renovat el flamenc de dalt a baix. I Monteiro Freitas ha fet elevar la imaginació coreogràfica fins a límits insospitats. Per a ella, Galván és “un ocell, un corb”. La musicalitat també és una característica destacada en l'obra d'aquests dos artistes. 'RI TE' oferirà una successió d'anades i vingudes, friccions i seduccions. El seu llenguatge comú serà el del cos. Aquest 'RI TE' promet ser alhora ritual i consagració, una dansa que ho diu tot.

CCCB. Del 4 al 6 de juliol.

'Le pas grand chose', de Johann Le Guillerm
Foto: Grec Festival

8. 'Le pas grand chose', de Johann Le Guillerm

Johann Le Guillerm és, segurament, l'artista de circ contemporani més venerat d'Europa, un geni que ha portat aquest art cap a llocs desconeguts. Aquí, intenta recrear el món des del punt mínim. Quan Johann Le Guillerm dialoga amb el punt, l'aventura pren girs extremadament inesperats. Molt ràpidament entenem que entrar en els girs d'aquest cervell refractari ens farà perdre els nostres punts de referència més bàsics. La demostració del ponent sembla implacable, els seus experiments a la vista molt convincents. Però darrere de les aparences, sorgeix una visió del món que desordena la nostra lògica. Perquè acceptar pensar en contra del món significa abandonar els nostres prejudicis i potser també els nostres a posteriori.

Mercat de les Flors. Del 30 de juny al 2 de juliol.

Publicitat
'Un cos sense talent', de Monte Isla
Foto: Grec Festival

9. 'Un cos sense talent', de Monte Isla

Els Monte Isla (Andrea Pellejero i Adrià Girona) són, sens dubte, la companyia jove catalana que cal seguir. A Terrassa, fa un parell d'anys, ens van deixar bocabadats amb 'Donde empieza el bosque acaba el pueblo'. I ara van més enllà a 'Un cos sense talent', peça que estrenen al Grec. Amb ella, volen tornar la mirada cap al cos humà, parlar de la seva fragilitat també a través de l’experiència dels espectadors. La seva recerca persegueix desestabilitzar la jerarquia escènica que generen els cossos mitjançant mecanismes que se serveixen de l'artefacte teatral per posar en valor els materials, els objectes i l'espai de representació.

Mercat de les Flors. 8 i 9 de juliol.

'Zona Franca', d'Alice Ripoll
Foto: Renato Mangolin / Grec

10. 'Zona Franca', d'Alice Ripoll

Vibrant i reivindicativa, l'última creació de la coreògrafa brasilera Alice Ripoll es fa ressò de les aspiracions de la joventut del seu país en un moment de transició sociopolítica. Una peça efervescent que parla de les esperances d’una generació desheretada que anhela reinventar-se. 'Zona Franca' sorgeix en la intersecció de l'anàlisi de la realitat i l'experiència poètica, dos camins que Ripoll coneix de sobres i que ja ens va mostrar fa un parell d'anys amb 'Lavagem'. El Mercat de les Flors també mostrarà una altra obra de la coreògrafa, 'aCORdo'.

Mercat de les Flors. 15 i 16 de juliol.

Publicitat
'Billy's Joy', de Jan Lauwers
Billy's Joy (Naves del Español).

11. 'Billy's Joy', de Jan Lauwers

El director flamenc Jan Lauwers ens va deixar estabornits amb la seva versió de les tragèdies de Shakespeare amb 'Billy's violence'. I ara s'ha atrevit amb les comèdies sota el títol de 'Billy's Joy', amb el convenciment que al segle XVIII, la gent detestava la violència i els girs foscos de les tragèdies. En conseqüència, les van reescriure sense vergonya. Això va inspirar a Needcompany a demanar a Victor Afung Lauwers que llegeixi les comèdies i vegi què poden significar encara en el nostre temps: una època de grans controvèrsies, polèmiques vulgars, cancel·lació de la cultura, racisme estructural, canvi climàtic, guerra. Què queda per riure? L'humor és l'arma del covard o una forma d'activisme? Al Grec podrem tornar a veure 'Billy's Violence' i tindrem un dia per veure les dues peces alhora.

T. Lliure: Montjuïc. Del 28 al 30 de juny.

'Friends of Forsythe', de Willian Forsythe i Rauf 'Rubberlegz' Yasit
Foto: Bernadette Fink / Grec

12. 'Friends of Forsythe', de Willian Forsythe i Rauf 'Rubberlegz' Yasit

En aquesta peça, el mític coreògraf nord-americà William Forsythe col·labora amb Rauf 'Rubberlegz' Yasit, Lex Ishimoto, Riley Watts, Brigel Gojka i el JA Collective (Aidan Carberry i Jordan Johnson). Per explorar els orígens de la dansa popular, el hip-hop i el ballet, a banda de mostrar els diferents orígens i llenguatges dels ballarins a través de la seva comunicació física a l'escenari. Serveix com a testimoni del poder del moviment com a llenguatge universal, capaç de transcendir les barreres culturals i connectar persones de diferents àmbits de la vida. Els intèrprets aprofundeixen en les semblances i diferències d'aquests estils de dansa i celebren les maneres úniques en què cada estil es pot adoptar i evolucionar.

Mercat de les Flors. Del 8 al 10 de juliol.

Publicitat
'Los días afuera', de Lola Arias
Foto: Grec Festival

13. 'Los días afuera', de Lola Arias

Entre 2022 i 2023, la creadora argentina Lola Arias es va submergir en el món penitenciari d'una presó de Buenos Aires dins d'un grup de 14 dones i persones transgènere. Va fer una pel·lícula, 'Reas', que explica els seus records i el futur que somien quan surten de la presó. Ara, per portar la història al teatre, ha reunit sis dels protagonistes d'aquesta pel·lícula. Amb ells ha escrit i dirigit 'Los dias afuera' barrejant teatre, imatges filmades en directe i imatges d'arxiu, música, dansa i cant. A la frontera entre el documental i la ficció, parla d'aquestes dones sense estigmatitzar-les, del seu viatge, dels seus somnis, dels seus fracassos. I ens mostra com aconsegueixen recuperar el seu destí a través de la música i imaginar un nou futur.

T. Lliure: Montjuïc. 13 i 14 de juliol.

'Tots ocells', de Wajdi Mouawad
Foto: Grec Festival

14. 'Tots ocells', de Wajdi Mouawad

Nova incursió d'Oriol Broggi en l'univers del dramaturg libanès. Ara amb un poema immens centrat en el conflicte permanent del Pròxim Orient que dona ales a un gran muntatge que parla de grans temes del nostre món i retrata la nostra societat de forma impecable, amb personatges que busquen entendre's i fer entendre els seus mons, des de les seves llengües i alfabets diferents, però amb una història compartida. Aquí Eitan és un jove alemany jueu que viu a Nova York i que estudia l’ADN humà. Coneix Wahida, una jove àrab que està fent la seva tesi sobre un savi humanista del segle XVI que es va convertir de l'islam al cristianisme per obligació. Tots dos s'enamoren, fet que obliga a Eitan a enfrontar-se a la seva família i confrontar les seves creences religioses integristes.

Biblioteca de Catalunya. Del 25 de juny al 28 de juliol.

Publicitat
'Cuerpos celestes', d'AzkonaToloza
Foto: Grec Festival

15. 'Cuerpos celestes', d'AzkonaToloza

Segona peça del projecte 'Falla' del duet format per Laida Azkona i Txalo Toloza que investiga la nostra relació amb les masses rocoses. Ara centren la seva mirada en la barbàrie extractivista i els límits minerals del planeta. Però, quines són les implicacions econòmiques, socials i geopolítiques de l'anomenada febre de l'or blau? Què comporta l'explotació dels cossos celestes que envolten la terra? Estem condemnats a repetir els mateixos errors del sistema d‟explotació colonial, o serem capaços d‟imaginar noves possibilitats de relació amb l‟univers? Tot això es pregunten Azkona i Toloza a 'Cuerpos celestes', des de la perspectiva d'una família que, 60 anys després de la invasió de Mart, realitza un documental que mai no acabaran sobre les colònies mineres extractives ubicades en diferents asteroides del sistema solar.

CCCB. Del 10 al 12 de juliol.

'What the foc?!', de Gerardo Salinas i Junior Mthombeni
Foto: Grec Festival

16. 'What the foc?!', de Gerardo Salinas i Junior Mthombeni

Les ciutats no existeixen, diuen Gerardo Salinas i Junior Mthombeni, els mateixos creadors que el 2021 ens van deixar bocabadats amb 'Dear Winnie', una peça sobre Winnie Mandela. Ara han creat una peça a Barcelona, amb artistes d'aquí i de Brussel·les, lloc on treballen- Per a ells, les ciutats són la suma de les 'performances' de tots els qui les habitem. El que fem o deixem de fer crea la ciutat cada dia. Sense això, una ciutat es converteix en un decorat sense sentit. Mentre ens movem, reguem les nostres històries, somnis i desitjos damunt dels seus carrers. Capes i capes de passions i d'esperances. Aquest és el foc de Barcelona. A 'What the foc?!', un grup de 'performers' de la Barcelona d'avui dia ens convida a saltar a les flames d'aquest foc, a descobrir-hi quines històries guarda i com ens connecta amb la resta del món.

TNC. Del 4 al 14 de juliol.

Publicitat
'Sis hectàrees d'oliveres', d'Aina Tur
Foto: Grec

17. 'Sis hectàrees d'oliveres', d'Aina Tur

La Júlia acaba d’arribar a la casa que en Pau té enmig de sis hectàrees d’oliveres. Ha comprat gasolina. Vol foc. Necessita foc. Cremar-ho tot. Aquest matí ha dit prou: mai més por. Aquest és l'argument de la nova obra d'Aina Tur, que compta amb un repartiment estel·lar format per Anna Alarcón i Nao Albet, als quals podrem veure de molt a prop al Heartbreak Hotel.

Heartbreak Hotel. Del 2 de juliol al 4 d'agost

I el 2023 vam recomanar...

'Les confessions', d'Alexander Zeldin
Foto: Museu del Louvre

1. 'Les confessions', d'Alexander Zeldin

Alexander Zeldin és el deixeble avantatjat de Peter Brook, potser el director i dramaturg britànic que més furor està provocant. I aquí parla de l'Alice, una dona que va néixer l'any 1943, que és australiana i activista. I que també és mare de Zeldin. Què en sap el seu fill?

A 'Les confessions', l'artista britànic pren les hores de converses que va passar amb la seva mare per fer-ne un retrat, però també per mostrar el destí d'una filla de la classe obrera que abandonarà el seu país per reiniciar la vida de dona divorciada al Londres dels anys 80. Passant per canvis socials, els amors d'Alice són el fil conductor d'una emancipació on tothom pot trobar-se. Què en sabem l'un de l'altre? Què volem saber? Anar a la recerca de les confessions com a fonts de la seva pròpia construcció... Aquest és el camí que Zeldin va sentir que havia de seguir. Fer teatre fora del teatre, buscant a les vides properes altres maneres de mirar el món.

Teatre Lliure de Montjuïc. Del 2 al 4 de juliol

Sasha Waltz & Orquestra Simfònica del Liceu
Foto: Stephan Talneau

2. Sasha Waltz & Orquestra Simfònica del Liceu

El juny de 2021, la coreògrafa alemanya Sasha Waltz va idear una coreografia de dos moviments per a la Setena Simfonia de Ludwig van Beethoven a l'antic temple de Delfos com a part de la producció del canal ARTE 'Mit Beethoven durch Europa'. Ara, juntament amb un conjunt de tretze ballarins es dedica a la 'Setena' en la seva totalitat. Aquesta música es va originar al final de la vida del compositor l'any 1812 quan ja es quedava sord, i toca temes de la seva època, que encara són d'actualitat: el fracàs d'una revolució, un retorn (forçat) a velles tradicions, una fricció entre el desig de transformació i restauració de la societat i la pèrdua de llibertat i perspectives de futur que l'acompanya. La companyia de Sasha Waltz estarà acompanyada a l'escenari per l'Orquestra del Liceu.

Teatre Grec. El 5 i 6 de juliol.

Publicitat
'Una illa', d'Agrupación Señor Serrano
Foto: Agrupación Señor Serrano

3. 'Una illa', d'Agrupación Señor Serrano

La companyia barcelonina estrena a Porto aquest maig una nova producció que passarà pel Grec i que és el seu apropament a la intel·ligència artificial, a la por a l'altre, a allò desconegut, ja que, per primera vegada, la humanitat es troba davant d'una entitat que és percebuda com a més capaç, com a superior. I aquesta entitat se suma a la resta d'entitats que ja estan en joc per definir el “nosaltres”. “Quins són els drets d’una vaca, d’un humà, d’una AI o del sol? La nostra coreografia del futur entrellaça o lliga les mans? Qui ha d’imaginar els nous mites? I el nostre futur? Què passa si convidem les intel·ligències artificials a imaginar un nosaltres?”, es pregunten. Ells les han convidat a imaginar una illa.

Teatre Lliure de Montjuïc. Del 7 al 9 de juliol.

'Firmamento', de La Veronal
Foto: Bence Szemerey

4. 'Firmamento', de La Veronal

Amb la bona notícia del fitxatge de Marcos Morau com a artista resident de l'Staatsballett Berlin, la seva companyia barcelonina estrena espectacle nou al Grec.

Després d''Opening night' (2021), de que 'Pasionaria' passés amb gran èxit pel festival d'Avinyó el 2021 (es va estrenar al Grec 2020), hi ha moltes ganes de gaudir d'una producció que se centrarà en el món del cinema, tot seguint la línia, precisament, de 'Pasionaria', que revelava la passió de Morau per Luis Buñuel. L'estrena mundial de 'Firmamento' és al Grec.

Mercat de les Flors. Del 13 al 15 de juliol.

Publicitat
'Nessun dorma', d'Eu Manzanares
Foto: Grec

5. 'Nessun dorma', d'Eu Manzanares

Aquesta és la història d’una neta que va tenir una àvia que venia la seva sang per donar de menjar als fills i que ha decidit venjar-la. Una obra de l’actriu i dramaturga Eu Manzanares, que es capbussa en la pròpia biografia familiar, immergida en la pobresa, per atorgar-li la grandesa d’una òpera de Puccini. Anna Barrachina, Queralt Casasayas, Tai Fati, Pep Ferrer i Júlia Truyol protagonitzen aquesta peça, però amb tot el sentit de l’humor i acidesa dels 'angry young men' britànics del segle passat, amb John Osborne i el seu 'Mira enrere amb ràbia' com a referents. Una obra necessària i molt bona.

Sala Beckett. M: Poblenou. Fins al 30 de juliol. 11-22 €.

'INK', de Dimitris Papaioannou
Foto: Julian Mommert

6. 'INK', de Dimitris Papaioannou

Quan parlem del coreògraf grec Dimitris Papaioannou, la definició d'"autor" no podria ser més adequada: una marca distintiva invariablement reconeixible. A INK, el guardià d'un univers fosc i inundat intenta mantenir l'ordre. És un fràgil acte d'equilibri. La intrusió d'un visitant des de les entranyes de la terra pertorba la seva existència solitària, introduint-hi suavitat i crueltat. En un duet que aviat es transforma en duel, el gran artista grec, acompanyat de la ballarina Šuka Horn, sondeja els límits de la realitat a través dels filtres de la ciència-ficció i el terror.

Teatre Lliure de Montjuïc. Del 24 al 26 de juliol.

Publicitat
'Per Evita', de Jordi Prat i Coll
Foto: Bitò May Zircus

7. 'Per Evita', de Jordi Prat i Coll

El 2018, Anna Moliner, Ivan Labanda, Jordi Vidal i Andreu Gallén van crear, sota les ordres de Jordi Prat i Coll, una petita peça de cambra deliciosa que retia homenatge a Evita Perón, un símbol del segle XX. L'obra passava en un soterrani, on tres personatges es reunien per cantar passatges de la seva vida. Veuen en ella la figura ideal per purgar les seves ànimes. I sense haver trepitjat mai Buenos Aires aquests tres pecadors cantaran 'Don’t cry for me Argentina' pel mateix motiu que tot cristià recita el pare nostre: per una qüestió de fe. El repte de Prat i Coll és traslladar aquella joia a la majestuositat del Teatre Grec.

Teatre Grec. El 27 i 28 de juliol.

'Flors i viatges / Dimonis / No em va fer Joan Brossa', de cabosanroque
Foto: Cabosanroque

8. 'Flors i viatges / Dimonis / No em va fer Joan Brossa', de cabosanroque

El CCCB s'obre totalment a l'univers literari de la companyia que formen Laia Torrents i Roger Aixut (cabosanroque). No només estrenen a Barcelona 'Flors i viatges', una instal·lació creada a partir de 'Viatges i flors', de Mercè Rodoreda, sinó que ens permet tornar a veure dues delícies anteriors: 'Dimonis', a partir dels exorcismes de Jacint Verdaguer, i 'No em va fer Joan Brossa', creat al voltant de l'obra del poeta barceloní. Tres treballs immersius d'una creativitat desbordant.

CCCB. Del 5 al 30 de juliol.

Publicitat
'Los juegos feroces', de Francisco Casavella i Iván Morales
Foto: Juan Miguel Morales

9. 'Los juegos feroces', de Francisco Casavella i Iván Morales

Abans d'estrenar la temporada que ve la versió teatral d''El día del Watusi', l'obra mestra de Francisco Casavella, Iván Morales reuneix l'equip que el farà possible per aixecar-ne una prèvia en versió concert. El director i dramaturg s'ha capbussat en una novel·la inesgotable sobre la Transició espanyola, la relectura de la qual dona per bona la imatge casavelliana del novel·lista com el guia mestís dels westerns, aquell que s'avança a la tropa, s'expressa en un llenguatge estrany i ens avisa que les coses no són allò que semblen.

Paral·lel 62. El 15 i 16 de juliol.

'La paella dels dijous' / 'Sílvia' / 'Rovira vs. Rodríguez'
Foto: Grec

10. 'La paella dels dijous' / 'Sílvia' / 'Rovira vs. Rodríguez'

La catalana Cristina Clemente i l'argentí Nelson Valente han construït una peça puzle entre tres sales. Ella ha escrit 'La paella dels dijous'. Ell, 'Sílvia'. Totes dues estaran connectades i tindran un desenllaç en l'obra que han aixecat a quatre mans, 'Rovira vs. Rodríguez'. Un projecte a dues bandes entre les sales de proximitat de Barcelona i l'Off de Buenos Aires del qual només podem esperar coses bones. La col·laboració entre els artistes de les dues ciutats és constant i molt fructífera.

Diversos espais. Del 5 al 29 de juliol.

Publicitat
Aina Alegre
Foto: Phile Deprez

11. Aina Alegre

A 'This is not “an act of love and resistance”' la coreògrafa barcelonina Aina Alegre pren l'aire com a tema: l'aire com a matèria, l'aire com a substància que connecta el cos i el món exterior. Continuant amb la seva dèria anterior per la percussió corporal i la musicalitat, mostra com els cossos actuen com a canals d'aire, respiració i moviment. El repartiment íntegrament femení busca la connexió entre el cos, el ritme, la veu i la música, naturalment, exclusivament amb instruments de vent: trompeta, trombó i saxo. Un grup de ballarines i trombonistes, una brass band amb totes les de la llei, porten a escena la peça d'una coreògrafa que s'ha enlairat com mai a Europa.

Mercat de les Flors. 18 i 19 de juliol.

'Lali Symon', de Sergi Belbel
Foto: David Ruano

12. 'Lali Symon', de Sergi Belbel

Fa més d'una dècada que Sergi Belbel no estrena una obra pròpia. N'ha dirigit moltes, d'altres, però com a autor estava pràcticament desaparegut des de 'A la Toscana' (TNC, 2008). Aquí, amb la complicitat i iniciativa d'Emma Vilarasau, el dramaturg crea un personatge que ha de tenir cura d'una mare moribunda, mentre passa el dia fent riure la gent com a comediant. Vilarasau mateixa li donarà vida.

Teatre Romea. De l'1 al 30 de juliol.

Publicitat
'Carnación', de Rocío Molina
Foto: Grec

13. 'Carnación', de Rocío Molina

Després d’uns anys despullant el seu art amb la Trilogía sobre la guitarra, Rocío Molina ha tornat a concebre un espectacle de gran format a 'Carnación', on s’ha deixat acompanyar de Niño de Elche. La trobada entre aquests dos grans artistes no pot provocar res més que focs artificials, i més quan es tracta d’explorar el desig, sense topalls, sense oblidar la violència que comporta.

Mercat de les Flors. M: Poble Sec. Del 7 al 9 de juliol. 28 €.

'Vessel Damien' de Jalet & Kohei Nawa
Foto: Grec

14. 'Vessel Damien' de Jalet & Kohei Nawa

Aquesta és la primera visita del ballarí i coreògraf belga-francès Damien Jalet al festival Grec, que amb Vessel fusiona el seu art d’ampli espectre amb l’artista plàstic japonès Kohei Nawa. Set ballarins es transformaran en un de sol mentre ballen en una composició de l’artista electroacústic Marihiko Hara i obres de Ryūichi Sakamoto. I tot a partir del Kojiki, el llibre mitològic japonès més antic que parla de la creació del món.

Mercat de les Flors. 2 i 3 de juliol. 28 €.

Publicitat
'Double infinite. The bluebird call', de Mal Pelo
Foto: Grec Festival

15. 'Double infinite. The bluebird call', de Mal Pelo

Maria Muñoz i Pep Ramis tornen a trobar-se sols en escena per primera vegada en anys a 'Double infinite. The bluebird call', un exercici sobre la imaginació i els somnis no acomplerts, sobre el pes del cos i una poètica, la seva, que està vivint una segona joventut gràcies a l’interès que han despertat en tota una nova generació d’espectadors i programadors europeus. A finals de juliol debuten al Festival d’Avinyó.

Teatre Nacional de Catalunya. M: Glòries. Del 2 al 9 de juliol. 24 €.

Recomanat

    Més de Estiu

      També t'agradarà
      També t'agradarà
      Publicitat