18 músics a escena al servei de les cançons de Joan Pons. Ens en parla Ara que ha acabat la gira d'El Petit de Cal Eril, Joan Pons, el petit en qüestió, té previst avorrir-se fins que senti l'impuls de fer el successor de 'La figura del buit', si és que mai fa un altre disc, diu. Però de moment el petit s'ha fet gran, i amb la Free Spirits Big Band de David Mengual s'han empescat Big Eril, un híbrid que obre "finestres" a les seves cançons perquè hi entri "corrent d'aire". Després de l'estrena a l'Altaveu, passen pel Connexions, un cicle de concerts de diàlegs musicals d'artistes en aparença allunyats que els va a mida. Com va sorgir Big Eril? Vaig anar a un concert de la Free Spirits per casualitat. Va ser en l'únic cop en què he hagut de suspendre un concert, al popArb 2013, perquè la mà se'm va quedar travada. Estava tan trist que hi vam anar per animar-me. No era un dia que jo estigués gaire obert, però vaig al·lucinar. Vaig parlar-ho amb el Dani Comas, baixista de l'Eril, i va suggerir que parléssim amb el Mengual, a veure si podíem fer una mescla dels dos grups. El Mengual va venir a veure què fèiem i a ell també el va fer trempar la idea. Què vas veure en la Free Spirits? Hi vaig veure Frank Zappa i Miles Davies, idees que m'agradaven, com el Mengual dirigia, com tots vibraven amb la música... I una connexió en la sensibilitat amb la nostra manera de fer des que vam publicar La figura del buit, sobretot quan improvisem en viu. I no m'equivocava. Com va anar a l'Altaveu
Què va passar amb 'En el camí de les serps...', que no es va publicar com tenies previst?
El projecte original que jo tenia pensat no es va poder fer, en el seu moment. Tenia un contracte de cinc anys per fer tres discos. El primer no va ser un èxit, i a l'hora de fer el segon, no hi havia manera de tirar-lo endavant: a Picap no responien al telèfon. Vaig tirar pel dret i amb un esclop i una espardenya vam fer el 'Casafont' (1999), assumint-ne les despeses. Un cop fet, el vaig presentar al segell. Els va sortir tan bé de preu que el van tirar endavant. I com que aquest va anar una mica més bé i per contracte tenien l'obligació de fer el tercer, vam poder fer 'En el camí de les serps...', però com que jo ja havia fet servir algunes de les cançons per al 'Casafont', vaig haver d'afegir 'La senyora dels guants vermells', que no hi era, en el projecte original, perquè m'havia quedat curt.
Per què el recuperes ara i amb la guitarra elèctrica?
La guitarra elèctrica ha estat el desencadenant. En la majoria dels meus referents musicals és més preponderant que l'espanyola. Volia experimentar-hi, i per treballar un repertori amb l'elèctrica, aquest àlbum em va semblar ideal. Era una bona manera de conèixer-nos amb l'instrument. I per a la gent que em coneix, els tres primers discs són un misteri, no coneixen aquestes cançons.
Amb l'elèctrica buscaves un revulsiu per fer cançons noves?
Sí, fa molts anys que componc amb la clàssica i tenia ganes de provar-ho amb el nou instrument, a veure quines coses noves se m'apareixien. Tot està molt verd i no sé quina forma tindrà. Però estic molt emocionat, perquè havia tingut una aturada creativa, durant un temps. Hi ha gent que està creant sempre. Jo vaig a febrades, i és com si trasmudés una mica la personalitat. M'ho estic passant de collons.
Quan publicaràs u nou disc, doncs?
A l'hivern acabaré les cançons i els arranjaments, gravarem a la primavera i al setembre tindrem nou disc, si Déu vol. I si no vol, també: per collons.