Notícies

Com era tenir Picasso de pare? Ho explica la filla de l’artista en aquesta exposició que es pot visitar a Barcelona

Així és 'Créixer entre dos artistes. Homenatge a Claude Picasso', la mostra que acull el Museu Picasso fins al 26 d'octubre i que ens descobreix una faceta desconeguda del creador

Rita Roig
Escrit per
Rita Roig
Editora Cultura i Notícies
Pablo Picasso, Françoise Gilot i els seus fills Claude i Paloma , La Galloise, Valauri, 1953 Còpia moderna Edward Quinn Archive
Photo Edward Quinn, © edwardquinn.com | Pablo Picasso, Françoise Gilot i els seus fills Claude i Paloma , La Galloise, Valauri, 1953 Còpia moderna Edward Quinn Archive
Publicitat

Com era Picasso com a pare i a l’artista François Gilot com a mare? La resposta completa, amb les seves llums i ombres, només l'han coneguda dues persones al món: Paloma Picasso i el seu germà Claude, que va morir fa dos anys. Ara el Museu Picasso intenta explicar aquesta història familiar al món, a través d’una exposició comissariada per la filla de l’artista i administradora de la Successió Pablo Picasso, juntament amb Emmanuel Guigon, director del museu. 

Pablo Picasso con su hijo Claude disfrazado de mosquetero, La Californie, Cannes, 1955
© Edward Quinn Archive, edwardquinn.com © Fotografía: Edward QuinnPablo Picasso con su hijo Claude disfrazado de mosquetero, La Californie, Cannes, 1955

“A l’estudi només hi poden entrar nens i animals, els adults cal fer-los fora perquè ho trenquen tot”. Això deia Picasso durant aquesta època en què el caos, la creació i la felicitat infantil impregnaven l’ambient del seu dia a dia a La Galloise, la casa de l’artista i François Gilot a Vallauris, al sud de França. L'exposició inclou peces excepcionals com pintures, escultures i joguines creades per l’artista, així com pintures i dibuixes de Françoise Gilot que s’exposen per primera vegada a l'estat espanyol. 

Homenatge a Picasso
© Edward Quinn Archive, edwardquinn.com © Fotografía: Edward QuinnHomenatge a Picasso

A través de l’art, l’espectador es pot imaginar la vida familiar de la família Picasso i sentir els colors i les textures d’aquell univers domèstic i artístic. Ho veiem en pintures que imiten els jocs d’ombres xineses, però també en dibuixos que l’artista va regalar al seu fill Claude i en un tipus de peces molt especials: les que esborren la línia que separa l’obra d’art de la joguina. Un arlequí de paper que es podia fer ballar amb un cordill o una escultura d’una mona que té el cap en forma de cotxe de joguet demostren que, a La Galloise, la criança i la creació eren una mateixa cosa. 

Homenatge a Picasso
Dani PujalteHomenatge a Picasso

L’exposició també dedica una secció a la descoberta de la ceràmica per part de Picasso al taller Madoura de Vallauris. Una selecció de peces ens mostren l’experimentació del pintor amb el fang, que va suposar un moment clau en la seva trajectòria. Picasso, inspirat per la simplicitat del material i per les tècniques ancestrals mediterrànies, va abraçar la ceràmica com una manera de continuar fent avantguarda sense renunciar a les arrels. Les fotografies tendres que acompanyen la ceràmica ho emfatitzen. Són imatges de Picasso treballant amb el fang sent observat pels quatre ulls atents dels seus fills, que suposen una petita esquerda en el mite del geni individual, malhumorat i irascible, que creava aïllat de la resta. 

Paloma y Claude Picasso con un mono de peluche en una bicicleta, La Galloise, V allauris, 1953
© Edward Quinn Archive, edwardquinn.com © Fotografía: Edward QuinnPaloma y Claude Picasso con un mono de peluche en una bicicleta, La Galloise, V allauris, 1953

Ara bé, la resta de l’exposició ens presenta una imatge idíl·lica de Picasso i la seva família que, més que una tesi sobre l’artista, sembla basar-se en el record de Paloma Picasso sobre la seva infantesa, tamisat pel pas del temps. En la mostra Picasso és un gran artista, un pare atent i un marit excel·lent, però l’espectador pot fer un càlcul mental i adonar-se que Picasso i Gillot es van enamorar quan ella tenia 21 anys i ell 62, durant l’ocupació de París. O fer una cerca ràpida a Google i veure com va ser la relació de l’artista amb les seves altres parelles. 

Pablo Picasso, Cuatro perfiles en sombras chinescas, 1952
© Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid, 2025 © Fotografía: Zoe A. KellerPablo Picasso, Cuatro perfiles en sombras chinescas, 1952

Créixer entre dos artistes, doncs, és una exposició sobre una infantesa on l’amor dels pares i l’amor a l’art s'entrellaçaven fins a confondre’s. Ho demostra una cinta de vídeo que Claude Picasso va enregistrar de l’estudi del seu pare quan Picasso va morir. La càmera de Claude immortalitza la sala on el seu pare treballava, amb els quadres a mig acabar i els pinzells sense netejar, a mode de retrat post-mortem. I tot i que la mostra parteix d’una experiència única (ningú més al món pot explicar com va ser créixer entre dos grans artistes com Picasso i Gillot), connecta amb el desig universal de congelar un record per a tornar-hi sempre que es vol, una vegada i una altra. Com qui torna a casa als pares per Nadal i dorm a l’habitació on va créixer, conscient d’una infantesa feliç que no es pot negar, però sabent també que idealitzar-la és inevitable. 

NO T'HO PERDIS: Les millors exposicions de Barcelona

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Últimes notícies
    Publicitat