Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Nou còmics imprescindibles per aquest Sant Jordi 2015

Nou còmics imprescindibles per aquest Sant Jordi 2015

Una tria crítica de les millors vinyetes del darrer any

Per Ricard Martín |
Advertising

El món editorial és una selva. El del còmic també, però menys, per allò que tothom que estigui disposat a agafar un còmic és, en certa mensura, força entusiasta sobre el tema i hi han poques editorials. Ja sé que esteu tots molt ocupats llegint fanzíns 'mega-cool', assajos de teoria 'queer' i autors simbolistes de l'Europa de l'Est; però si heu decidit que pels volts de Sant Jordi toca firar-vos unes bones vinyetes, aquí en teniu algunes de les millors que s'han publicat en els darrers mesos.

El cuento de una rata mala, de Bryan Talbot

Bryan Talbot arriba al saló amb la reedició encara calenteta de que potser és al seva obra més valousa i personal: 'El cuento de una rata mala' entreteixeix la vida real de Helen Potter –una adolescent sense sostre, fugida de casa i víctima d'abusos sexuals– amb l'univers oníric de la dibuixant de contes infantils Beatrix Potter. Amb aquest material, Talbot esprem el millor de la seva narrativa en una meravella intertextual on l'autor contraposa la ingenuitat de l'Anglaterra idealitzada i rural amb la cruesa del Londres urbà.

Astiberri. 136 pàg. 20 €

L'àrab del futur, de Riad Sattouf

Riad Sattouf, un dels grans autors de còmic del món, ho peta –millor còmic del 2014 segons el saló del còmic d'Angulema– amb aquest recompte d'una joventut transcorreguda a l'Orient Mitjà. En el primer volum, Sattouf –fill de Sirà i francesa– explica "la història real d'un nen ros i de la seva família a la Líbia de Gaddafi i a la Síria de Hafiz al-Assad". A primer cop d'ull, Sattouf no fa cap judici de valors: però sota una narració aparentment asèptica dels seus records infantils, batega una visió implacablement crítica, càustica i per damunt de tot hilarant i tendra de la brutalitat que la societat musulmana exerceix en infants i dones. El rei del humor.

Salamandra. 160 pàg. 19 €

Advertising

Las guerras silenciosas, de Jaime Martín

Queda cursi dir-ho, però aquesta és l'obra de maduresa del genial barceloní Jaime Martín, qui va obtenir el premi d'autor revelació del vuitè saló del còmic amb l'explosiu retrat d'un quinqui, 'Sangre de barrio. Las guerras silenciosas' és l'adaptació del diari que va escriure el pare de Martín durant el seu servei militar a Ifni (Marroc), molt més una guerra silenciada per Franco que no pas un servei militar. Amb el virtuosisme propi dels autors que saben combinar a la perfecció diferents nivells narratius i fer que sembli molt fàcil, Martín dibuixa línia clara amb temes foscos: sota la mili miserable, el cruel patró de funcionament del franquisme que va capar el desenvolupament personal de diverses generacions a base de convertir-los en adults d'un dia per l'altre. Un antídot perfecte per vacunar-se d'allò que encara repeteix algun feixista camuflat de "si en el fons la dictadura va modernitzar Espanya".

Norma Editorial. 160 pàg. 20 €

Batman Black & White. 4. Diversos autors

La sèrie regular de Batman s'ha estirat fins a l'infinit; el lector té la sensació que tot està explicat. I els seus fans sabem que les alegries que ens pot donar el personatge, deixant de banda les reedicions, les trobarà en números aïllats que enfoquen el personatge amb una mirada original. El quart volum de 'Batman Black & White' reuneix artistes d'àmbits i generacions molt diferents, que van des dels superheroi 'mainstream' clàssic fins al còmic indie, i amb l'única condició del blanc i negre, fan el que els dóna la gana amb el personatge. Refrescant.

ECC. 288 pàg. 25 €

Advertising

Bumf, de Joe Sacco

Sacco és ben conegut pel reportatge periodístic d''En la franja de Gaza' i per l'humor guspirejant d''El rock y yo'. A 'Bumf' s'endinsa en terrenys del tot oposats: el títol vol dir paper higiènic en anglès col·loquial (fa referència a les notes de premsa publicitaries) i és una sàtira política surrealista on un funcionari del Pentàgon, amb l'aparença d'un pollastre fumador, posa al dia sobre les seves obligacions a un Barack Obama amnèsic (que té el físic de Nixon). Obama/Nixon arriba a un planeta on tothom va despullat amb un sac al cap (l'Orient Mitjà?) i excel·leix en un curs accelerat de torturador. En realitat, Bumf és un crit d'horror i una descàrrega d'indignació i fàstic per la constatació que tots els presidents, no importa com siguin de liberals o idealistes, acaben actuant com Nixon.

Reservoir Books. 128 pàg. 9 €

Ojo de Halcón, de David Aja, Matt Fraction i Matt Hollingsworth

El dibuixant de Valladolid David Aja, entre 2013 i 2014, va guanyar un premi Eisner (l'Oscar del còmic) per la millor portada, millor dibuix i millor número per la seva feina a 'Ojo de halcón'. I llegint d'una tacada els dos volums –en breu es publica el tercer– del tàndem creatiu Aja-Matt Fraction s'entén: no és la posada al dia d'un superheroi de sèrie B –l'arquer de Los Vengadores– sinó un experiment formal que es converteix en un joc deliciós: les trames són d'allò més simples, però aquí el més important és l'exhibició d'un ventall de recursos que lliguen el minimalisme realista estil Chris Ware amb el còmic noir i brut de Mazzuchelli. Tot amb un esperit pop i sixties que fa emergir noves troballes visuals en cada pàgina, petites obres mestres de la seqüenciació. Per llegir i emmarcar.

Panini. 136 pàg. 12 €

Advertising

Ranciofacts: Efectiviwonder, de Pedro Vera

Dir que Pedro Vera fa humor corrosiu és quedar-se curt. La cosa de Pedro Vera és una animalada greixosa que té una gràcia irreprimible, que fa que et descollonis al metro tu sol d'una manera visceral. A Ranciofacts, quasi antropològicament, Vera posa la seva lupa –llardosa de suc de mandonguilla– damunt els tòpics de l'Espanya 'cañí' (frases fetes, menús de migdia, tapes, apartaments a la platja... parla de tots nosaltres, no us enganyeu, indepes) i centrifuga la caspa a base d'humor gràfic lletgista. És molt més influent del que sembla (Miguel Brieva el deu haver llegit molt) i la seva combinació de falta de pretensions farcides d'enginy el fan genial.


Caramba! 112 pàg. 18 €

Vivir, revivir, sobrevivir, d'Àlex Santaló

Als disset anys a l’il·lustrador Àlex Santaló (Santa Coloma de Gramanet, 1977) li van diagnosticar un càncer als testicles; als trenta-quatre, i quan la malaltia ja estava superada, la situació es va repetir. Als 37 anys publica aquest còmic que reviu aquest calvari i que ha volgut convertir en "una carta d’agraïment a la gent que tenia al meu voltant". Santaló mescla els moments de patiment de la malaltia amb les seves referències pop favorites. El millor de tot, apart d'un pols narratiu que crea addicció i un humor intel·ligent ben dosificat, és que no és un llibre d'il·luminat i autoajuda sinó la constatació que es pot viure el càncer d'una manera molt menys dramàtica de la que ens venen (sempre que no t'hi deixis la pell, esclar). 

Panini. 112 pàg. 16 €

Advertising

Yo, asesino

El crim com a a fet de valor estètic segueix essent una font inesgotable de bona narrativa: i no és cap menor aquesta d'Altarriba, Premi Nacional de Còmic per 'El arte de volar', que fa equip amb el dibuixant Keko. Cal ser molt bo per fer sang i fetge amb qualitat literària: Altarriba ho aconsegueix de sobres, ficant-se dins la ment d'un professor d'Història de l'Art sàdic i assassí, una documentació històrica exhaustiva –la novel·la està ambientada en l'època dura d'ETA al País Basc– i un dibuix excel·lent que ret homenatge –anatòmic i en canal– a obres de Goya, Munch i Brueghel, entre d'altres.

Norma. 136 pàg. 19 €

També t'agradarà

Què fer, Activitats literàries

Hellboy: això no és un còmic de superherois

Mike Mignola, en la seva nova entrega de 'Hellboy', es torna a fer càrrec del dibuix i el guió per primer cop en deu anys Clar i català: Mike Mignola (Berkeley, 1960) és, amb el permís de Neil Gaiman, el gran autor de còmic fantàstic dels darrers vint anys. Ara bé, el mèrit de Mignola és doble: a Hellboy, el seu mascaró de proa, Mignola fusiona els mites celtes de Yeats amb l'horror victorià, Lovecraft, i aires de novel·la negra. Però sobretot ha fet el petit miracle de triomfar a l'engròs amb un estil de dibuix fosc i molt poc efectista, on l'horror esclata discretament, més evocat pel que dibuixen les ombres que no pas pel detallisme del degoteig de sang als ullals. Alta cultura popular! Coincidint amb la nova edició del Saló del Còmic, Mignola publica a Espanya Hellboy en el Infierno (Norma). Tota una fita: Mignola es torna a fer càrrec del guió i del dibuix per primer cop d'ençà el 2005 i, de retruc, celebra els vint anys del personatge.  L'artista insegur La primera pregunta és òbvia: ¿per què gairebé deu anys sense portar el pes del dibuix? "Tenia molts problemes de confiança pel que fa a les meves capacitats d'escriptura i dibuix", respon des de Califòrnia. ¿De veritat? ¿Algú que entre el 1995 i el 2011 ha guanyat dotze premis Eisner -l'Oscar del còmic-, tenia inseguretats? "Tirava pàgines i les reescrivia contínuament, em mossegava la cua. Calia fer un pas enrere. Era l'època en què s'estaven fent els films de Hellboy i necessitava que les coses es calmessin", explica

Què fer, Activitats literàries

Daniel Clowes no és un superheroi

El dibuixant nord-americà crea un nyicris adolescent amb moltes capacitats a 'El rayo mortal' Una pregunta dirigida a tots els lectors mascles: de petits, mai no havíeu tingut fantasies de superheroi? No estic parlant de fantasies altruistes d'evitar la col·lisió de la Terra contra un meteorit, o d'aconseguir la pau mundial. Més aviat d'aquelles en les quals, a base de fer cruixir dents i rancúnia, assolíeu una sobtada força bruta que us permetia posar les peres a quarto al pinxo del pati de l'escola.Aquest és, almenys, el cas del nostre entrevistat, l'autor de còmics nord-americà Daniel Clowes (Chicago, 1951). El seu nou còmic, El rayo mortal (Mondadori), parteix d'aquesta premissa: un nyicris adolescent de Chicago, cap a finals dels 70, descobreix que fumant-se un cigarret aconsegueix una força sobrehumana. I que és capaç de convertir una pistola de plàstic treta d'un pot de cereals en un raig aniquilador. Qui conegui Clowes -el gran autor de còmics alternatius, perdó, novel·la gràfica, de la seva generació, dibuixant i guionista amb un talent únic per ressaltar els elements grotescos de la realitat i la quotidianitat del que és sobrenatural- ja es pot imaginar que no som davant un còmic de superherois contemporani. És a dir, d'aquells estil Kick-ass que, embolcallats amb tocs de realisme, asseguren desconstruir la figura del superheroi, però en realitat reediten l'eterna història del bo contra el dolent amb excel·lents guions. No. Quan pregunto a Cl

Advertising
Botigues, Llibreries

10 botigues de còmics que has de conèixer

Descobreix les llibreries amb més vinyetes per metre quadrat Norma Comics Tant hi fa si us vau criar amb en Corto Maltès, 'El capitán trueno' o 'Bola de drac', si us agrada Art Spiegelman, Daniel Clowes o Jacques Tardi. Aquest és el paradís de tot amant de la vinyeta, siguin quines siguin les seves pleitesies. Amb un pis extra per a cinèfils i uns aparadors que no tenen vergonya de combinar Jack Skellington amb el bo de l'Spirou. Llamp de rellamp! Llibreria Universal Porten més de 15 anys dedicant-se a l'art del còmic, ja sigui manga, còmic francès o novel·la gràfica nord-americana. També dediquen espai als jocs de cartes inspirats en móns fantàstics, i tenen una secció de còmics de segona mà amb exemplars únics de Marvel i DC Comics. Si ho preferiu, podeu comprar online. Tot Comic El seu nom ja ho indica: l'èxit està en la varietat. Aquí trobareu tot el que busqueu, col·leccions senceres, edicions especials, material de segona mà...Un autèntic cau friki. Fatbottom Entreu amb els ulls ben oberts en aquest cau il·lustrat, on fins i tot les parets són replenes d'històries, des d'ossos que cacen salmons a la darrera aventura gràfica dels autors més interessants. Això és Fatbottom, la llibreria gràfica dedicada a tot el que es mou entre el còmic de tota la vida i la il·lustració pura. Entenza Comics Aquesta botiga compra còmics de segona mà, a més a més de vendre les últimes novetats en novel·la gràfica. Els superherois són els reis d'aquesta llibreria. Continuarà Comics Aquest t

Què fer, Activitats literàries

El dibuixant del 'Beowulf'

Repassem el cànon de la l'èpica anglosaxona amb David Rubín David Rubín (Ourense, 1977) va acabar el 2013 amb la que serà una de les gestes del 2014: la publicació, amb guió de Santiago García, d'una adaptació del poema èpic anglosaxó 'Beowulf'. I encara que la temàtica del còmic espanyol no estigués dominada per la Guerra Civil i la crítica social, aquest relat d'aventures -monumental, dinàmic i granític, viril i experimental- seguiria sobresortint. Arrasarà en tots els salons que se li posin per davant, esteu avisats.Com s'embranca un en un projecte tan ambiciós?Quasi per casualitat. Fa deu anys, el Santiago volia fer un 'Beowulf' amb Jaime Olivares, però van decidir abandonar-lo. Vaig llegir al blog de Santiago que es quedaria en un calaix, i em va fer molta ràbia. Feia deu anys que el volia llegir! Així que li vaig trucar.El 'Beowulf' original és font d'inspiració d''El Senyor dels Anells' i del pitjor heavy metal. Però eviteu qualsevol manierisme èpic heavy.Això és cent per cent deliberat. Teníem molt clar que volíem fugir de l'estètica metal casposa o del rollo Tolkien. A John Milius li va funcionar molt bé a 'Conan', gran pel·lícula, però a pocs més he vist que els funcioni estèticament. L'èpica no ha d'anar lligada a l'estètica heavy. Jo volia que el nostre 'Beowulf' arribés al lector amb la mateixa potència, simplicitat i cruesa que el còdex original. I el millor mètode per fer això era netejar-ho tot de qualsevol mena d'ornamentació. Seguiu fil per randa l'original.

Advertising