El que mai no pensaríeu que li pogués passar a la vostra ciutat Des que es va rodar 'King Kong', als anys 30, que veure la fi del món sobre Nova York no ens ve de nou. Entre les potes escatoses de Godzilla, l'estàtua de la Llibertat decapitada de 'Cloverfield' i algun marcià que hi ha anat tirant rajos làser, ja n'estem ben farts de veure Manhattan ensorrant-se sota el so de les trompetes de l'Apocalipsi. Però... i Barcelona? Sou capaços de pensar que la vostra ciutat pogués patir la mateixa sort? Hem triat cinc llibres i cinc pel·lícules perquè feu volar la imaginació. 'Barcelona no existeix', de David Castillo Sembla que a la Sagrada Família hi ha hagut un incendi d'arrencar a córrer... Som al 2040 en una ciutat detrítica que se n'està anant en orris. David Castillo fa un recorregut pels bars de pota de ferro i taula de marbre, les línies de metro i un grapat de cabarets polsegosos plens d'escarabats que són testimonis de l'ensorrament d'una Barcelona que s'està esborrant del mapa, mica en mica, a si mateixa. És com si sortís d'un desastre nuclear. 'Asmodèxia', de Marc Carreté Imagineu-vos 'Possessió infernal' elevada a l'enèsima potència. Ara situeu-la a les rodalies de Barcelona, àrea metropolitana, en una perifèria d'abocador, de formigó i ferros rovellats. I foteu-li, al mig, Lluís Marco vestit de capellà exorcista, intentant redimir carretades d'infectats per la fúria del dimoni. I obtindreu aquesta pel·lícula, l''opera prima' de Marc Carreté, un nano de Sant Cugat qu
Du el cabell crestat, mig pam de cadenat al voltant del canell i els pantalons tan cenyits com els d'aquells joves llancers de les llegendes artúriques que es batien a les justes, sota l'arbitratge de la tribuna reial. Escura les cigarretes fins que el filtre es comença a esgrogueir, com feien els 'cowboys' del Lower East Side en els bons anys de la contracultura. No per res, en Robert és el gran predicador del periodisme 'punk', una evolució bastarda d'aquella moral gonzo que Hunter S. Thompson va convertir en el seu programari vital. Versió espanyola, esclar, canviant Nixon per Rajoy, tot un descens en l'estatus de la pràctica de la professió. He de dir que li queda molt bé la taula amb pota de ferro.
Però a banda de ser un cronista despietat, aquest paio té un cervell que treu més fum que el broc d'una locomotora. Ja ho va demostrar en un llibre que es deia 'Proustfiction', on suggeria que tota aquella història de la magdalena sucada amb te era en realitat un plagi del cine de Tarantino. "Em sembla deliciós barrejar coses que no tenen res a veure, crear llaços ficticis -diu-. M'interessa la novel·la com un dispositiu per establir ponts". Ara publica 'Y el cielo era una bestia', l'artefacte més ferotge que he llegit en temps. Per entendre'ns: el calamar gegant de Jules Verne conviu amb els personatges de Pérez Galdós en un balneari del Port del Comte. Cap de lleó, cua de drac, llengua de serp.
Tot un set-ciències
Per allò de la mitomania, em va tornar boig des que vaig veure que començava amb un microhomenatge a 'La vida privada de Sherlock Holmes', la pel·lícula ignorada de Billy Wilder, on surt el monstre del llac Ness estirant el coll per sobre de les aigües. I aquí tenim un dels temes del llibre: la criptozoologia, que és una disciplina científica no federada que es dedica a la investigació d'animals desconeguts. "Sento una fascinació enorme per aquests pensadors que barregen mètodes d'estudi pragmàtics amb l'especulació filosòfica", contesta en Robert, amb una ànsia explicativa que, igual que la seva prosa, podria encantar una cobra.
Si la cosa acabés aquí, encara rai. Potser en tindríeu prou de classificar-ho al prestatge de la sèrie B esotèrica, al costat de les múltiples porqueries que ha donat el pastitx lovecraftià, i bona nit i tapa't. Però en Robert és més retorçat que tot això. Ens falta un personatge: José Echegaray, el primer Nobel espanyol de la història, en realitat un escriptor mediocre que fa temps que va caure dels programes educatius. "Fa set o vuit anys, en un festival, estava sopant i bevent amb una colla d'escriptors -explica- i vam acordar, mig de broma, que cadascú de nosaltres faria un llibre on aparegués el seu nom".
Com que, a banda de noveŀlista, Echegaray també era un home de ciència, en Robert va decidir satisfer els coŀlegues. Aquella promesa d'una nit de mam s'ha convertit, ara, en un totxo trepidant amb una grapa que talla la pixera, tot i que erudit i redactat que és un gust. "Primer m'entusiasmo per un tema -confessa-. Després en faig un estudi exhaustiu i al final el poso en el joc de la ficció". Encara hi ha més cartes aixecades: els integrants d'un grup de recerca que es fan dir Furiosos, un sant del segle VI i totes les bèsties lleòniques que us pugueu imaginar. Les meravelles de 'Y el cielo...' són, ja ho veieu, infinites. I es coneix que jo m'he quedat sense espai per relatar-les.
Y el cielo era una bestia
Robert Juan-Cantavella
Anagrama. 357 pàg. 19,90 €