Plaers japonesos de take away Delishop No es tracta d’una casa de sushi take away sinó d’una minicadena de produc- tes gurmet internacional que ara tam- bé ofereix sushi. El producte és fresc, de qualitat i es reposa diàriament. Sushi Fresh Fast food de qualitat. I és que el sushi, en origen, era això: menjar de carrer per matar el cuquet. Amb el temps aquest plat ha tornat a convertir-se en un producte casual, sense perdre la qualitat. Sushi Box Un dels referents del sushi take away ens remet amb el seu nom al bento, aquella capseta tan cuca on els japo- nesos endrecen un menú per endur. Una carmanyola nipona, vaja. Sushi creatiu i i altres plats como ara tataki, amanides, saltejats, postres... SushiExpress A vegades arribes a casa de la feina i t’agafen unes ganes irrefrenables de menjar sushi. I hi ha qui s’embolica a la cuina a fer-ne... Error! El sushi vol temps i parsimònia. O trucar i esperar uns minuts a què te’l duguin a casa, tal com fan en aquest lloc de sushi per endur. Sushibo Una web endreçada us permetrà conèixer un munt de sushis tradicionals i creatius (compte amb el maki de formatge i olivada o el nigiri de piquillo), triar altres plats (sopes, amanides, tàrtars...) i fins i tot comprar producte per fer-vos-ho a casa. Nomo Market Un els restaurants japonesos de més renom, el Nomo, ha ampliat el negoci i porta la qualitat i el concepte minima- lista on sigui. Primer com a càtering de sushi i ara també com a servei a domicili i per emportar. Ne
La mirada eurocèntrica, avesada a tenir com a centre de tota mesura el propi melic dels habitants, ha tendit durant segles (i segueix fent-ho) a tenir una actitud entre condescendent –en el millor dels casos– i destructivament menyspreadora –en el pitjor– respecte a realitats culturals alienes. El declivi d'Europa en paral·lel a l'enfortiment d'altres focus de poder dificulta cada cop més el manteniment d'aquest sentit de superioritat que té una de les seves manifestacions més coloristes en l'afició per tot allò que es considera exòtic (per als europeus, per descomptat), la derivada més xarona de la qual estaria situada en els antics mercats temàtics dels grans magatzems.
Des de fa poc més d'un segle, un dels principals focus de poder dins el gran tauler d'escacs mundial ha estat el Japó, un dels casos més dignes d'estudi de com una cultura mil·lenària ha sabut transformar-se acceptant una gran quantitat d''inputs' d'Occident sense perdre la seva singularitat. La riquesa cultural nipona ens ha arribat sobretot a través del cinema i la literatura (també de la gastronomia), però no tant per la via de la música. L'Auditori ofereix una bona oportunitat per tenir una mica més de coneixement de com sona el Japó avui en dia, gràcies a la jornada que dedica al país illenc.
Amb derivacions anteriors (un concert ja celebrat de la Banda Municipal) i posteriors (un programa de BCN216), l'epicentre de la proposta es concentra el diumenge 26 en diferents espais de l'equipament. L'OBC té aquesta setmana com a director convidat una de les millors batutes japoneses, la de Kazushi Ono, que interpretarà 'November steps' de Toru Takemitsu, segurament el músic nipó més cèlebre de la segona meitat del segle XX, que va aconseguir crear una atractiva síntesi entre els procediments compositius occidentals i el refinament sonor del seu país.
La clàssica matinal donarà pas a l'hora de l'aperitiu (amb tast de cuina japonesa inclosa) al jazz de la trompetista Natsuko Sugao, per passar, ja havent dinat, a dues sessions consecutives de creacions contemporànies protagonitzades pels grups Crossinglines i Barcelona Reed Quintet. En els temps que corren, una proposta original com aquesta és manà caigut del cel.
JAPÓ A L'AUDITORI
26 de gener d'11 a 20 h.