De Leo a Leo. Així de clar. El pare ha transmès al seu fill la seva passió i la seva traça per un ofici pràcticament desconegut i totalment artesanal que consisteix a fabricar un dels objectes més de moda del moment: el neó. Abans relegat a locals underground, avui li diuen arquitectura lumínica i brilla en els espais més hipster de les grans ciutats. A Barcelona, les creacions de Leo omplen de llum el paisatge urbà, des del Teatre Lliure a l'hotel Casa Bonay o l'Arts Santa Mònica.
Exactament, a què et dediques?
Sóc neoner a Luminosos Villoro, un taller familiar que el meu pare va obrir el 1970, dedicant-se a fer neó per a la rotulació de locals comercials. Llavors no tenia la dimensió artística que té avui. Però en els últims anys, amb el boom del neó en l'art, l'arquitectura i l'interiorisme, estan apareixent nomenclatures més cool. L'altre dia, per exemple, em van dir: "ets lighter". Em va sorprendre tant que no ho vaig pillar a la primera.
Sou molts els que sabeu treballar el neó?
A Espanya, molt pocs, una desena potser. No és una cosa que es pugui fabricar de forma industrial. És un ofici artesanal i cada peça és única. S'ha de bufar el vidre per a donar-li forma amb les mans. És una tasca difícil i meticulosa i, a banda d'aguns països on és una assignatura de Belles Arts, no s'ensenya a cap escola.
Com vas aprendre?
Vaig créixer al taller del meu pare i amb 18 anys em vaig posar al seu costat i començar a observar els seus gestos. Un dia em va deixar intentar-ho, i així va ser la cosa. Com tots els treballs manuals, se li ha de dedicar temps, paciència i, en el cas del neó, molts vidres trencats. Fins que de sobte et surt bé la primera corba.
En dues dècades que portes treballant, en què ha canviat l'ofici?
Ha guanyat reconeixement i ha pujat a la categoria d'art. Abans era un treballador més, amb una feina poc habitual. Tenia entre els meus clients botigues, restaurants i puticlubs que demanaven les típiques lletres de color rosa. Avui em diuen que sóc un artista, i em fan encàrrecs museus, arquitectes i interioristes, dissenyadors... El neó és una peça artística, però també continua sent un element funcional, això no es perd. De fet, m'agrada pensar que la ciutat és un museu a l'aire lliure ple de creacions lumíniques que fan l'entorn més bonic, divertit i colorit.
Hauràs donat forma a molts km de neó.
Quan camino pel carrer, veig constantment peces que hem fet en el nostre taller: lletres, formes abstractes, 3D, dibuixos... I com que el neó és molt longeu (si es tracta amb cura), fins i tot reconec creacions que va fabricar el meu pare quan era més jove. És afalagador pensar que hi ha neons nostres arreu del món, sigui a locals comercials, galeries d'art, exposicions o cases particulars...
I a llocs molt emblemàtics de Barcelona...
Hem penjat peces al Teatre Lliure, l'Arts Santa Mònica, l'hotel Casa Bonay, botigues històriques com va ser Vinçon, edificis emblemàtics posats en valor mitjançant la instal·lació d'un sistema de càtode fred (una tècnica que permet destacar els trets arquitectònics de construccions)... D'alguna manera, hem participat en l'arquitectura lumínica de la ciutat.
Casa teva en deu anar plena...
"A cal ferrer, ganivet de fusta". Només en tinc un meu a casa, i des de fa relativament poc. Però si fos per mi, la tindria plena. És un treball manual que em sembla fascinant i valoro la complexitat que representa la seva fabricació.
És professió o vocació?
Totes dues coses. Em guanyo la vida amb el que m'agrada fer. Quan viatjo, m'emocionen molt més els llocs on els carrers són plens de rètols de neó i, si puc, parlo amb els professionals locals, perquè cadascú té el seu estil, i pots inspirar-te amb el que fan fora. Un dels objectes de més valor sentimental que tinc és un neó on posa "No Vacancy" que un neoner en va regalar durant un viatge per la Ruta 66 d'Estats Units. A la meva ciutat, Barcelona, conec gairebé tots els neons. De fet, no quedo amb la gent a una cruïlla o número de carrer, sinó a sota o a prop de tal o tal rètol.