Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
La ronde de nuit

'La ronde de nuit', un somni afganès

El Théâtre du Soleil ens demostra al Lliure que el teatre pot canviar-nos la vida. En parlm amb Hélène Cinque, la seva directora

Escrit per
Time Out Barcelona Editors
Publicitat

La història del Théâtre Aftaab sembla un somni dels que acaben bé. Un bon dia de juliol del 2005 va aparèixer a les vides d’un grup de joves afganesos la directora francesa Ariane Mnouchkine, que era a Kabul per impartir un stage convidada per una entitat local. Ella va posar com a condició, per crear una companyia, que hi haguessin dones i totes les ètnies de l’Afganistan. I va néixer el Teatre del Sol de l’Àsia Central –‘aftaab’ vol dir ‘sol’ en dari– en contra de la comunitat –‘Què és això, de fer d’actor?’, els deien als nois– i a favor de la pau i la vida. El 2006 es traslladen a París per aixecar el 'Tartuf', de Molière. I aquí és on entra la directora Hélène Cinque, que guiarà els seus passos fins a la primera creació en francès de la tropa, 'La ronde de nuit', que podrem veure al Lliure de Montjuïc. Entremig, han fet 'L’avar', 'El cercle de guix caucasià', 'Sòfocles/Èdip, tirà' i alguna altra creació col·lectiva. Sempre sota la tutela del Théâtre du Soleil.

Cinque apareix amb el 'Tartuf'. Ens diu que va triar el text clàssic francès perquè volia parlar del fanatisme i de la xerrameca. Van fer un petit muntatge a París i després es va traslladar amb la companyia a Kabul per enllestir-lo. “Vam aprendre a conèixer-nos, vam trobar el nostre llenguatge comú”, diu Cinque. Però la prova de foc vindria amb 'Ce jour-là' (2009), la seva primera creació col·lectiva, set mesos d’assajos a partir d’improvisacions, en la qual els actors “expliquen tot el que volien explicar, tot el que els venia a la memòria”. 

La història no s’acaba aquí. Després de 'Ce jour-là', Cinque volia “una peça més lleugera” i proposa 'L’avar'. Torna a Kabul el juliol del 2010 i s’adona que l’obra parla de matrimonis forçats i de la submissió de les dones. Part de la comunitat rebutja el Théâtre Aftaab: encara no entenen què és això de fer d’actor. Calia fer alguna cosa nova. I Cinque proposa un projecte “totalment diferent”, una peça de nova creació, però en francès –els actors viuen a França des del 2010–. I els demana que pensin tot el que troben a faltar de l’Afganistan, que mirin el futur i que expliquin tot el que França els ha donat. Així va néixer, la tardor del 2012, 'La ronde de nuit'. La directora, confessa, va quedar “tocada per l’esperança”, perquè “quan busques l’esperança, vol dir que hi ha infelicitat”.

Cinque va decidir filmar tot el procés i classificar-ho tot. I la feina més dura ha estat llençar material -"ha estat terrible", admet- i aixecar la columna vertebral de l'espectacle, cosa que va aconseguir amb l'ajuda de Mnouchkine. Van trobar la solució instal·lant l'acció dins un teatre, amb un vigilant nocturn a qui, una nit, "tot l'Afganistan ve a ell" i decideix acollir-los perquè no es morin de fred. Veurem els somnis i malsons dels actors. Veurem con canten, com ballen, les seves passions, les pors.

Cinque ens avisa que hi ha poc text, a 'La ronde de nuit', que hi ha molta imatge, i que ens emocionarem així com es van emocionar els actors quan la construïen. "Parlen de la desesperança, de tot el que han perdut. Però també del conflicte entre les tribus, de l'islam", afegeix. Cinque diu que és "el teatre de la vida", servit per una companyia els membres de la qual "corren cap a la vida".

Els membres del Théâtre Aftaab, diu Cinque, tenen "el cor dividit". "Encara que s'hagin instal·lat bé a França, tinguin un pis, un nou company, el seu cor és a l'Afganistan; ho veig", assegura. Volen tornar i saben què perden si ho fan. El que és segur, tanmateix, és que estan "molt orgullosos" de la feina que fan. Alguns actors havien sentit dir-se que eren "la vergonya" de la família. I ara en són l'orgull.

També t'agradarà

Grec 2014: Els imprescindibles
  • Teatre

Tots els espectacles que no us podeu perdre al Grec 2014: teatre, dansa, circ i música internacional i de casa, de petit i gran format El loco y la camisa Text i dir: Nelson Valente. Amb: Julián Paz Figueira, Lide Uranga, Ricardo Larrama, Soledad Bautista, José Pablo Suárez.La bogeria s'encomana, com prova aquest muntatge de companyia Banfield Teatro Ensamble, una peça naturalista de Nelson Valente que es representa en un espai no convencional i que inclou en aquest espai als espectadors. La dramatúrgia aborda de manera realista i mitjançant la construcció de personatges arquetípics diversos eixos temàtics que van entrellaçant: la bogeria, la convivència familiar, la revelació de la veritat i la violència domèstica. El zoo de vidre De: Tennessee Williams. Dir: Josep Maria Pou. Amb: Míriam Iscla, Dafnis Balduz, Meritxell Calvo, Peter Vives.Adaptació dirigida per Josep Maria Pou i protagonitzada per Míriam Iscla d''El zoo de vidre' (The Glass Menagerie), primer gran èxit teatral de Tennessee Williams, escrit el 1944 i portat al cinema en diferents ocasions, la darrera el 1987 amb Joanne Woodward en el paper d’Amanda, la mare controladora i tanmateix tendra, que busca desesperadament un futur millor per als seus fills, durant els desoladors anys de la Gran Depressió nord-americana dels anys trenta. Losers (perdedors) Dramatúrgia i direcció: Marta Buchaca. Amb: Alba Florejachs i Jordi Díaz. 'Losers' és la nova comèdia romàntica de Marta Buchaca. Ella es diu Sandra i és una solter

Les obres d'aquí que has de veure
  • Teatre

L'autoria catalana viu un autèntic boom a la cartellera: aquí tens les obres que marquen tendència El teatre local està de moda. I la prova d'això la trobem a la cartellera, que ens ofereix cada dia obres escrites per dramaturgs catalans i interpretades per gent d'aquí que atrauen el públic. Tenim comèdies, obres èpiques, drames, peces romàntiques, experimentals. Teniu per triar i remenar. elhombreVisible elhombreVisible de los corderos.sc es tracta d’un monòleg de teatre físic que parteix de poemes de Fernando Pessoa i Oliverio Girondo amb una contundent interpretació emocional, física i energètica característica al treball de de la companyia. Losers (perdedors) 'Losers' és la nova comèdia romàntica de Marta Buchaca. Ella es diu Sandra i és una soltera que voreja els quaranta, que està tan perduda com quan en tenia 15 i que busca l’amor desesperadament. El busca a tot arreu, fins i tot a internet, encara que ho trobi de losers. Ell, el Carles, és un dependent d’una botiga de telefonia mòbil de més de quaranta, que acaba de ser abandonat per la seva nòvia, que se n’ha anat amb un teleoperador colombià. SAFARI Pitarra El que passava als teatres semiclandestins de la Barcelona de 1860 –speakeasy dramàtic– era simplement una gamberrada lliurepensadora entre afins. Dir i rimar tot allò inadmissible per al respectable públic i la temible censura. Bakunin surava en l'aire sense que ho sabessin i segurament admetessin. Bons nois vist com després van esmenar les seves carreres pel r

Publicitat
Els actors més sexis
  • Teatre

Descobreix quins són els intèrprets més guapos del país El blog de teatre Brutus Per Andreu Gomila La cartellera de Barcelona El més vist 5 coses per fer avui Aprofita el teu temps i troba el que necessites: el millor del dia al teu abast Japonisme. La fascinació per l'art japonès Que consti que en Pere Calders ja ens havia avisat: som víctimes d’una invasió subtil. Jo mateix em vaig criar amb la Heidi i el Marco, escoltava música d’un Walkman Sony i m’afarto de sushi. Qui no ha tingut una Playstation o ha jugat al Super Mario Bros? O rigut amb 'Humor amarillo'? Doncs aquest fenomen ja dura segle i mig, com bé demostra l’exposició 'Japonisme. La fascinació per l’art japonès' al CaixaForum. Tot va començar el 1868, quan, després de segles d’aïllament, el Japó va reobrir els seus ports al comerç internacional. No avançaré esdeveniments, però al carrer de Ferran, per on ara passen la majoria de les manifestacions, hi havia fins a sis botigues de productes japonesos. I a Barcelona, dos museus dedicats a l’art japonès s’anunciaven a les guies turístiques. Hi havia grans col·leccionistes d’art japonès, com Josep Mansana, que va arribar a reunir més de 3.200 obres de gran qualitat.Deia que tot va començar el 1868. París va ser el gran centre comercial de productes japonesos. I Barcelona estava a 24 hores en tren de la capital francesa. Tots els artistes catalans que passaven per París n’estaven assabentats. Fortuny va ser el primer. Més endavant, Santiago Rusiñol o Darío de Regoyos

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat