Hi ha molt d'Oreste Campese al Don Arturo d''El viaje a ninguna parte' de Fernando Fernan Gómez. La mateixa resignació sàvia i altiva. Tots dos lideren l'orgullosa germanor entre els còmics que sobreviuen a empentes i rodolons en la postguerra espanyola i la companyia itinerant que recorre Itàlia per aquests mateixos anys arrossegant els seus baguls i la seva carpa. Un Don Arturo que apareix com una ombra en el magnífic pròleg de 'L'art de la comèdia' d'Eduardo De Filippo, i torna a aparèixer en el debat aferrissat amb l'alt funcionari que els podria salvar del seu últim anunci de defunció. I no ho fa. És improbable que Lluís Homar –amb el barret col·locat en l'angle preferit de De Filippo– tingui aquesta imatge quan comença a mesurar l'immens escenari de la Sala Gran del TNC i amb aquest primer gest atrapa l'espectador en una brillant reflexió sobre la "utilitat "del teatre. O potser sobre la "necessitat" d'un determinat teatre: el que és fidel a la realitat del seu temps. –Juan Carlos Olivares
Les cartes estan ja damunt la taula. El proper 23 de novembre es lliuraran al Teatre Principal de Barcelona els premis Butaca 2015, actualment els principals guardons del teatre barceloní. La constel·lació d'estrelles és excepcional. Brutal. La llista de nominats mai no havia estat tan completa. Si fossin els Tony nord-americans, hi hauria cua a la catifa vermella i desenes de fotògrafs disparant instantànies. 'El Rei Lear' i 'El curiós incident del gos a mitjanit', ambdós muntatges del Teatre Liure, amb vuit nominacions, lideren el rànquing dels espectacles més nominats. Per sota es troben, amb sis nominacions, 'L’art de la comèdia' (TNC), 'Una giornata particolare' (La Perla 29) amb cinc i 'La Partida' (Teatre Romea/Grec’14) amb quatre nominacions. Us expliquem com hem vist nosaltres aquests muntatges. Si voleu, podeu votar aquí.