Pròxima parada, Antònia Font

Els mallorquins presenten nou disc al Primavera Sound

0

Comentaris

comments.add +

© Scott Chasserot


A Pau Debon se'l veu content. La causa immediata és que acabem de dinar en un restaurant thai que li ha agradat prou com per fer-li dentetes a la seva dona. "Des que ha parit -fa sis mesos, explica- que no tenim temps d'anar a dinar o a sopar perquè es nino és un dimoni, no se sap dormir tot sol, sempre l'has de tenir a coll". Però segur que el bon humor del cantant d'Antònia Font té alguna cosa a veure amb el que acaben de parir ell i els seus companys, Vostè és aquí, el vuitè disc dels mallorquins, que arriba només 18 mesos després que el seu germà gran, Lamparetes (2011).

"Allò habitual és gravar un disc, assajar gira i presentar-lo, i els dies que no toques, descansar o fer altres coses. Però en aquest cas, tant en Joan Miquel (Oliver, compositor i guitarra del grup) com naltros teníem ganes de seguir fent feina". No cal que recordem que no sempre ha estat així: després de la gira de Coser i cantar (2007) van quedar tan esgotats que van deixar Antònia Font en guaret una bona temporada. "Vàrem estar aturats, i quan vàrem tornar amb Lamparetes mos va pegar una pujada d'adrenalina de veure que mos havia sortit un disc molt bo, que tornàvem a estar allà dalt tot d'una, que a sa gent li agradava, que cada vegada n'hi havia més als concerts i que hi havia possibilitat d'anar a tocar a fora. Això te fa tenir ganes de seguir i de fer feina. Es moments que tens lliures, quan no estàs girant, no tens ganes cercar bolets, tens ganes de fer un altre disc".

"Sa primera idea era treure un disc entre discos -un disc menor, vaja-, però no hem estat capaços. Ens és inevitable arribar a es màxim de perfecció possible, mos agrada fer feina així, i fins que no hem tingut una cosa que mos ha agradat del tot no ens hem aturat, mos hi hem passat una burrada d'hores". El que tenien clar era que volien experimentar: "No estàvem obligats a fer un disc perquè acabàvem de fer Lamparetes, així que vàrem dir, cony, mos hem de divertir un poc. Teníem ganes de fer alguna cosa nova, diferent, a veure si sortia alguna cosa interessant". I no en va sortir una, no. En van sortir 40.

"Una de ses idees era fer una cançó molt llarga de 45 minuts. Però el Joan Miquel es va posar amb la guitarra i li sortien cançonetes, cançons curtes. I va sorgir la idea de fer una cinquantena de cançons, que al final han estat 40", quatre desenes de píndoles de minut i mig en què el grup assaja les diferents possibilitats dels seus instruments i la manera de fer-los servir, inclosa la veu de Pau Debon. "No és un disc experimental perquè són cançons, però en té un punt", diu el cantant, que explica que al disc hi han tingut cabuda "qualque so, qualque ritme, qualque manera de cantar". Emular el codi morse o una màquina d'escriure. Fer servir ritmes de la música llatina, cavalcar onades surf. Atrevir-se amb un falset que ni els Bee Gees o cantar sense escurar-se la gola. A Vostè és aquí tot està permès. I és així, segons Debon, perquè el format de cançó curta ho fa possible. "Una cançó convencional cantada en falset seria insuportable, jo no m'hi atreviria. En canvi, en una cançoneta de minut i mig, té el seu riure".

El grup no va tenir dubtes artístics, però sí que tenia certa preocupació per com el públic rebria el format de l'àlbum. "S'expressió més emprada en es local d'assaig era ningú entendrà res, sa gent escoltarà això i pensarà que mos hem tornat bojos". Per això van trobar convenient posar-hi un mapa a la portada. "Hi havia aquesta cançó per allà al mig, Vostè és aquí, que és una icona de situació. Ens va agradar com a títol, per situar a la gent. I arran d'això va sortir s'idea de fer un mapa aclaridor per situar-te en es disc, de fer un mapa de metro i que cada parada fos una cançó".

Els quaranta temes es divideixen en tres línies, que són tot el que ha quedat d'una idea descartada de dividir l'àlbum en tres CD. Però no busqueu un fil conductor entre les cançons que podreu escoltar sense canviar de vagó. L'ordre en què es disposen és, a grans trets, l'ordre en què Joan Miquel Oliver les va compondre, i si heu trobat un leitmotiv comú a cada línia, és perquè l'heu volgut trobar, ens desenganya Debon. "En es discos d'Antònia Font ses cançons sempre tenen un fil argumental, un tema principal que s'hi desenvolupa, però en aquest no". Però no ens culpa si ens hem trencat la closca per arribar a la conclusió que la línia AF1 és la més subjectiva, la AF2 la més violenta i americana, i la AF3 la més balear, per exemple. "Es format des disc t'hi du, és normal", concedeix. I ells, encantats de jugar amb l'oient: "Per a naltros collonut, posem proves a sa gent que escolta es disc", admet. Però els punts de contacte entre els temes d'una línia, diu, responen segurament a la proximitat temporal entre la seva composició. "En Joan Miquel també és persona -menys mal-, i si un dia fa una cançó i l'endemà en fa una altra, és normal que s'assemblin més que amb una que va fer fa dos mesos".

Amb la mateixa voluntat de provar coses, presenten el disc amb un format de directe original que arriba a Barcelona el proper 25 de maig, dins del Primavera Sound. La preestrena va ser a Porreres, a Mallorca, en el seu banc de proves particular. "Volíem fer un espectacle diferent, i vam tenir la sort de comptar durant un mes amb el teatre de Porreres, on vam poder fer mil proves, tant de llum com de so, d'escenografia, de situació des músics... Vam poder assajar sa gira damunt d'un escenari que s'assemblava al dels teatres allà on tocarem. I mos va anar súper bé. Moltes vegades, es canvi de passar d'un local d'assaig a un auditori de 700 persones no té res a veure. I ses dues primeres vegades que ho presentes, és molt rar. Aquest cop no va ser així".

La innovació més important és la inversió de la disposició dels músics: amb el cantant al darrera de tot, sobre una tarima, piano i bateria al davant, i guitarra i baix al mig. "Té el seu punt", diu Debon, quan se li pregunta com se sent a la fila dels mancs. "Jo sempre ho he dit: m'encantaria anar a un concert d'Antònia Font i vore-mos com a públic. I això és el més a prop que hi puc arribar: ho veig tot i ho control tot des d'una posició privilegiada".

Ara, el que crida més l'atenció és l'escenografia: una cortina de 25 bicicletes que pengen al fons de l'escenari i que el mateix quintet va desenvolupar a base d'assaig i error i -confessa Debon- en xandall. És la segona referència al velocípede de dues rodes vinculada a Vostè és aquí després del primer senzill de l'àlbum, Per jo i tots es ciclistes. Tant els agrada anar en bici? "A tots no, però a sa gran majoria sí", diu Debon, que diu que no pot fer un altre esport perquè té els genolls fotuts. "És un transport que tenim molt present, com a grup", etziba solemne.
La cançó que dóna títol a l'àlbum conté un peculiar solo de piano de Jaume Manresa que repeteix un missatge en codi morse. El desxifrem: diu "vostè és aquí".

En la maqueta de Polaris Joan Miquel Oliver va pujar dues octaves la seva veu amb l'ajuda d'una màquina. Pau Debon ho fa a pèl, amb un falset que ni els Bee Gees.

Per aconseguir la veu ronca de Punyeta món Oliver proposava distorsionar-la. Però Debon en va tenir prou de cantar-la sense escurar-se el coll. La va clavar a la primera.

Els usuaris diuen

0 comments

Més Primavera Sound

Guia prèvia del Primavera

Teniu el pentinat a punt? Les samarretes preparades? Els 10 passos previs del fan.

Primavera als Bars 2014

Per anar escalfant motors abans del Primavera Sound, la programació de concerts gratis del cicle Primavera als Bars porta música en directe a 20 locals repartits per Barcelona durant les setmanes prèvies al festival. La iniciativa suposa el tret de sortida a les activitats gratuïtes emmarcades dins de la programació de Primavera a la Ciutat. RECOMANAT: Consulta tota la informació sobre el Festival Primavera Sound Al llarg de gairebé un mes, fins al 23 de maig, 20 grups de l'escena estatal –entre ells el trio heavy pop Las Ruinas, Lost Fills, el nou projecte de Pep Toni ferrer, d'Oliva Trencada, i els cantautors Nico Roig i Hans Laguna– presentaran el seu repertori en bars i restaurants del centre de la Barcelona. Els concerts començaran a les 20 h i tots els assistents rebran una cervesa Heineken edició especial Primavera Sound perquè brindeu a la salut de la música en viu. Comprar entrades de concerts Canet Rock 2014 El Festival Canet Rock torna aquest any 36 anys després de la seva última edició. El Woodstock català, del qual es van celebrar quatre edicions del 75 al 78, torna a la vida de la mà del seu impulsor original, l'excomponent de La Trinca, Josep Maria Mainat. 12 hores de música i una vintena de bandes en un escenari per on passarà el bo i millor del país en un cartell eclèctic que compta amb Txarango, que presenten el seu nou disc 'Som riu' (2014), amb noves dosis de la seva fusió enèrgica de reggae, dub i música llatina; els Love of Lesbian de Santi Balmes i el s

Primavera Sound als clubs!

Durant la setmana del festival algunes sales i clubs de la ciutat acullen actuacions de tota mena A banda dels concerts de franc que reparteix el Primavera a la Ciutat, dins d'aquest engranatge brillen amb llum pròpia les actuacions emmacades en el cicle Primavera als Clubs. Durant la setmana algunes sales i clubs de la ciutat acullen actuacions de tota mena per completar set dies d'absolute bogeria indie. RECOMANAT: Consulta tota la informació sobre el Festival Primavera Sound El més vist 5 coses per fer avui Aprofita el teu temps i troba el que necessites: el millor del dia al teu abast Japonisme. La fascinació per l'art japonès Que consti que en Pere Calders ja ens havia avisat: som víctimes d’una invasió subtil. Jo mateix em vaig criar amb la Heidi i el Marco, escoltava música d’un Walkman Sony i m’afarto de sushi. Qui no ha tingut una Playstation o ha jugat al Super Mario Bros? O rigut amb 'Humor amarillo'? Doncs aquest fenomen ja dura segle i mig, com bé demostra l’exposició 'Japonisme. La fascinació per l’art japonès' al CaixaForum. Tot va començar el 1868, quan, després de segles d’aïllament, el Japó va reobrir els seus ports al comerç internacional. No avançaré esdeveniments, però al carrer de Ferran, per on ara passen la majoria de les manifestacions, hi havia fins a sis botigues de productes japonesos. I a Barcelona, dos museus dedicats a l’art japonès s’anunciaven a les guies turístiques. Hi havia grans col·leccionistes d’art japonès, com Josep Mansana, que va ar

Primavera Sound al parc

Del 30 de maig a l'1 de juny el Parc de la Ciutadella serà escenari de concerts gratuïts per a tothom! Des de divendres 30 de maig fins diumenge 1 de juny el Parc de la Ciutadella s'omple de notes musicals amb actuacions gratuïtes de diferents grups. Si no us podeu permetre l'abonament del festival o simplement us fa mandra desplaçar-vos fins al Fòrum, aquesta és la vostra oportunitat de gaudir del Primavera Sound en un espai verd al centre de la ciutat! RECOMANAT: Consulta tota la informació sobre el Festival Primavera Sound. Divendres 30 de maig: La Sera + Majical Cloudz + John Wizards... El Primavera al Parc es converteix aquest any amb Els Vermuts del Primavera al Parc amb Martini, una sèrie de concerts gratuïts que animaran el Parc de la Ciutadella des del divendres 30 de maig fins al diumenge 1 de juny. Una proposta matutina i a l'aire lliure que en la primera jornada rebrà a artistes internacionals com La Sera (14.30 h), on l'exmembre de Vivian Girls, la nord-americana Katy Goodman insisteix amb el seu intens pop-punk d’autor; els canadencs Majical Cloudz (15.30 h), que presentaran el seu tenebrisme amb olfacte pop; John Wizards (15.30 h), nom que s'amaga darrera de John Winters, un productor britànic que ha sorprès amb una magnífica revisió electrònica de la música africana. La representació local serà per Coriolà (13.30 h), la gran revelació del pop català de 2014 presenta el seu debut amb la intenció de confirmar expectatives. El PrimaveraPro participarà també a